Dzindzisz Sztefan
Szerzőnk Dzindzisz Sztefan

A háború nem okozott igazi megtorpanást az utazni vágyók foglalásaiban: az utazási irodák tapasztalatai szerint az idei év számai már megközelítheti, sőt akár meg is haladhatják az utolsó nyugodt évét, 2019-ét. Van, aki szerint a drágább nyaralásokat keresik az utasok, de visszatért a hajóutak népszerűsége is.

„Kifejezetten jól állnak a foglalások, tavasz elején úgy gondoltuk, hogy akár elérhetjük a koronavírus-válság előtti utolsó év, 2019 szintjét, de most már úgy látjuk, minden esély megvan arra, hogy utas- és charterszámban, illetve forgalomban is felül tudjuk múlni” – közölte a hvg.hu érdeklődésére Termes Nóra, az IBUSZ hálózati és marketingigazgatója. Gyorsan hozzátette azonban, hogy mindez csak akkor igaz, hogy ha semmi rendkívüli nem történik a közeljövőben. Mint mondta, már az előfoglalási szezonjuk erős volt, mindössze a háború hozott egy kis megtorpanást.

„Egy hétig nem nagyon jöttek a foglalások” – emlékezett vissza február végére Termes Nóra, hozzátéve, hogy utána minden visszatért a normál kerékvágásba, mindössze annyi különbséggel, hogy volt pár érdeklődő, aki arról kérdezte őket, hogy vajon Törökországba biztonságos-e utazni, vagy túl közel van a háborúhoz. A Covid viszont a marketingigazgató szerint már nem foglalkoztatja az utazni vágyó magyarokat, bár néhányan még érdeklődnek az egyes országokban érvényes beutazási feltételek iránt, ám mivel ezeket egyre több ország törli el, ezért az ilyen jellegű megkeresésekből is egyre kevesebbel találkoznak.

Túry Gergely

„Az elmúlt másfél-két év kihagyása után az utazási kedv idén érezhetően megnőtt.

Aki teheti, az megy

– erősítette meg a hvg.hu érdeklődésére Bakó Balázs is. Az OTP Travel sales & key account managere szerint miközben tavaly a koronavírus-válság előtti szint 50 százalékán mozogtak a foglalások, addig idénre azt prognosztizálják, hogy elérik a 2019. évi szint 80 százalékát. A háborút náluk is megérezték, a kitörése után mintegy másfél hétre mind az érdeklődések, mind a foglalások száma „megfagyott”, ám utána gyakorlatilag minden visszatért a rendes kerékvágásba.

Drágulás, az van, hely kevésbé

Az IBUSZ hálózati és marketingigazgatója szerint a legtöbben tisztában vannak vele, hogy ma már leginkább a forint-euró árfolyam és az üzemanyagárak befolyásolják a nyaralást. Éppen ezek miatt amúgy az IBUSZ is mintegy 10 százalékot emelt az árain a tavalyihoz képest és a marketingigazgató azt mondja, bíznak benne, hogy nem kell folytatniuk az emelést. Termes Nóra szerint azonban ez a drágulás nem érte meglepetésként az utazni vágyókat, emiatt ennek nem is volt hatása a foglalásokra.

Tavalyhoz képest a nemzetközi és hazai megugró infláció miatt az OTP Travelnél is kénytelenek voltak mintegy 10 százalékkal emelni az áraikat, ám Bakó szerint az emberek ezt elfogadják, mivel a saját bőrükön is érzik a mindent érintő drágulást. Nem is érdemes szerinte nagy leárazásokra, last minute utakra várni, mivel bár a 2020. évi heti 6-ról, heti 40-re nőtt idénre a hazai utazásszervezők által a nyári szezonra lekötött charter repülőjáratok száma, „ez is kevés lehet” az utazási igények kielégítésére, amit jól mutat az is, hogy a tengerparti nyaralásokra július közepéig elvétve lehet már csak helyeket találni.

Túry Gergely

Ezt megerősítette Termes Nóra is, aki szerint a békeévekhez képest jóval kevesebb a last minute ajánlat. „Az elmúlt két év után minden utazási iroda biztosra megy, sokkal tudatosabban rendelik meg a repülőket és a szálláshelyeket. Nagyon senki sem vállalja túl magát, a fő mottó mostanság inkább az, hogy inkább legyen kicsit szűkebb a kínálat, de azt biztosan adjuk el” – fogalmazott az IBUSZ hálózati és marketingigazgatója, hozzátéve, hogy a június és a július náluk már szinte telt házas, a drágább augusztusra és az utószezonra vannak még helyeik.

Termes Nóra arról is beszámolt, hogy két év után visszatértek a városlátogatós, körutas programok, és bár minden héten indítanak járatokat, azok rendszerint hamar betelnek, így már az őszi utakat is elkezdték hirdetni. Erről számolt be az OTP Travel is, náluk sokan mennek többek közt Izraelbe, Skóciába, Peruba, USA-ba vagy Isztambulba.

Mindkét utazási iroda arról számolt be, hogy visszatértek a hajóutak is: igaz, már tavaly is lehetett ezekre menni, ám akkor még a koronavírus miatt olyan szigorú előírások voltak, hogy csak mérsékelt volt az érdeklődés. Idén viszont a szabályok enyhülésével újra sokan érdeklődnek, hogy nyáron a mediterrán, télen pedig a Karib-térségbe utazhassanak.

Ami viszont nem változott, hogy a többség ugyanúgy 8 nap, 7 éjszakára foglal szállást, a legnépszerűbb úti célok pedig Törökország és Görögország, de népszerűek a spanyol területek, azon belül Mallorca, illetve természetesen Olaszország és Horvátország is. Ám amíg két utóbbi országba főleg az apartmanokat keresik, addig előbbiekben, főleg Törökországban a sokcsillagos, all inclusive szállodákat. Termes Nóra szerint ennek több oka van: általánosságban is jellemző, hogy a korábbiakhoz – és nemcsak a koronavírus-válság, hanem az előtte lévő időszakhoz is – képest többen keresik a magasabb kategóriás szálláshelyeket, illetve akik nyugodt, tengerparti, sok szolgáltatással tarkított nyaralást szeretnének, azoknak ár-érték arányban a török riviéra kínálja a legjobb lehetőséget.

Így gondolja Bakó is, aki arról beszélt, hogy az OTP Travelnél az előző évekhez hasonlóan változatlanul Horvátország, Görögország és Törökország számít a legnépszerűbb úti célnak, de sokan mennek nyáron Egyiptomba, Olaszországba, Spanyolországba és Tunéziába is.

Az elmúlt két évben a távoli, egzotikus desztinációkra a koronavírus járvány ellenére is nagy volt az érdeklődés, ennek köszönhetően igen erős volt a novembertől márciusig tartó időszak: Dubaj, Maldív-szigetek, Dominika, Mexikó, Mauritius mind népszerű úti célok voltak. Bakó szerint a pandémiának volt egy olyan hatása, hogy többen kötnek útlemondási biztosítást, amely arra is fizet, ha valaki hivatalos pozitív teszteredmény miatt nem tud elutazni.

Hova kötünk biztosítást?

Márciusban és áprilisban még Ausztria volt a legnépszerűbb úti cél az online utasbiztosítást kötők körében, májusban viszont Olaszország ugrott az élre – ez utóbbi ekkor a szerződések 15 százalékát tette ki. Az öt legnépszerűbb úti célba négy másik szintén európai ország fért be: Horvátország, Románia, illetve Görögország és Spanyolország szinte fej-fej mellett. A biztosításokat nézve a legnépszerűbb nem európai úti cél az Amerikai Egyesült Államok és az Egyesült Arab Emírségek lett holtversenyben, a 16. helyen – derül ki a Bank360 összesítéséből.

Túry Gergely

Az utasbiztosítást kötő ügyfelek több mint fele választott városnézéshez megfelelő biztosítást az elmúlt három hónapban, de már tengerpartra is sokan utaztak az elmúlt hetekben. A szerződések 51 százalékát városnézésre kötötték, míg a tengerparti nyaralás aránya 30 százalék volt májusban. Üzleti vagy egyéb utakra szólt az utasbiztosítások 19 százaléka.

A biztosítások többségét repülős utakra kötötték meg az ügyfelek, 59 százalék utazott ilyen formában. Kiegészítő autós asszisztencia szolgáltatást az utasbiztosítások 9 százaléka mellé igényeltek. A többi szerződésnél egyéb járművet jelöltek meg, vagy külön asszisztencia szolgáltatás nélkül, csak a már meglévő járműbiztosításukkal utaztak.

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.