A fish and chips alapanyaga jelentős részben Oroszországból érkezett eddig. A beszerzési árak 20-30%-kal nőhetnek, és ezt minden bizonnyal áthárítják a fogyasztókra, akik évtizedek óta nem tapasztalt inflációval néznek szembe Nagy-Britanniában is.
A tőkehal és a foltos tőkehal 30%-a Oroszországból érkezett Nagy-Britanniába. Az oroszok részesedése e két halfajtában 45%-os a világpiacon, az Ukrajnában folyó háború így súlyos csapást mérhet a fish and chips bizniszre is. A brit halsütők országos szervezetének elnöke már a háború előtt is pesszimista volt a jövőt illetően: akkor azt mondta, hogy a fish and chips büfék egyharmada lehúzhatja a rolót egy éven belül. "Most már ennél is többre számíthatunk" - nyilatkozta a Politico tudósítójának.
Az orosz támadás Ukrajna ellen a lehető legrosszabbkor jött a brit halárusok számára, mert a növekvő energiaköltségek, a személyzet hiánya már amúgy is minimálisra csökkentette a profitot. Ráadásul a kormány áprilistól 7,5%-kal megemeli az áfát, mert szeretne javítani Nagy-Britannia pénzügyi egyensúlyán, amelyet a pandémia alaposan lerontott.
Mi lesz az orosz hallal?
Ha akár London, akár Moszkva betiltja a halkereskedelmet, akkor végzetes helyzetbe is kerülhetnek a brit boltok, hiszen nem olyan könnyű gyorsan pótolni az orosz importot. "Ez a legrosszabb forgatókönyv, amelynek rémisztő hatása lehet" - mondja Andrew Crook. A halsütők szervezetének vezetője szerint az orosz halimport legnagyobb részét idén már lekötötték. Honnan lehetne halat importálni, ha az orosz hal kikerül a brit menüből? Elvben Alaszkából, de ott sincs elég. Nagy-Britannia 2020-ban 47 000 tonna tőkehalat és foltos tőkehalat importált, de a fehér halakból több mint 430 ezer tonnát. Vagyis más halakból is készülhetne fish and chips, de kérdés, hogy a brit közönség el tudná-e ezt fogadni.
Problémát jelent a szállitás is, hiszen a háborús szankciók arra is vonatkoznak, hogy orosz hajó nem köthet ki brit kikötőkben. Ebből a szempontból szerencse, hogy az orosz hal nem egyenesen Oroszországból érkezik, mert feldolgozzák valahol - jórészt Kínában vagy Kelet-Európában. Így Nagy-Britanniába általában Rotterdam kikötőjéből érkezik - már nem orosz hajókon.
A szállítási lánc akadozhat, bizonytalanná téve az ellátást. A Politico tudósítója megkérdezte a brit kormányt is, hogy mit szándékozik tenni, de csak azt a választ kapta, hogy "a kormány tisztában van azzal, hogy ez az ágazat súlyos gondokkal küzd az emelkedő árak és a szankciók miatt, és igyekszik közösen megoldást találni a felmerülő problémákra."
Az orosz-ukrán konfliktus szombati híreit megtalálja percről percre tudósításunkban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.