Ennek járt utána a közszolgálati Deutsche Welle, amely szerint a profi tolvajok a legdrágább bicikliket választják ki, hogy azután eladják őket Európa egyik legszegényebb országában.
Több mint 260 ezer kerékpárt loptak el Németországban több mint 200 millió euró értékben az elmúlt évben. A német biztosítótársaságok szövetségének szóvivője elmondta, hogy tavaly több mint 110 millió eurót fizettek ki az ellopott kerékpárokért. Profi bűnözőbandák szakosodnak erre, amelyek általában a legdrágább bicikliket, illetve az elektromos kerékpárokat szemelik ki. Így nem csoda, hogy a biztosítók rekordösszeget fizettek ki az ellopott biciklikért: tavaly már átlagosan 730 eurót, míg tíz éve ez még csak 400 euró volt.
Hol lopják a legfőbb kerékpárt? A nagy kikötővárosokban, Hamburgban és Brémában, illetve Berlinben és a volt NDK területén. A lopott kerékpárok mindössze 10%-a kerül elő.
Mi lesz a Németországban ellopott kerékpárokkal? A kisebb értékűeket árusítani kezdik az interneten, de a drágábbakat inkább szétszerelik, és az alkatrészeket kínálják, ugyancsak az interneten. A profi tolvajok azért cselekszenek így, mert a rendőrség az egész Európai Unióban számontartja a lopott kerékpárokat, ezért viszonylag könnyű lebukni velük.
Ez magyarázza azt is, hogy a tolvajok előszeretettel keresik az unión kívüli feketepiacokat. Persze a vámellenőrzés során is le lehet bukni, de a határokon ritkán van idő a kerékpárok tüzetes vizsgálatára.
Így került a német Anna 2600 eurós elektromos kerékpárja Dnyipro városába Ukrajnában. Volodimir vette meg 26 ezer hrivnyáért – ez körülbelül 800 euró. Tudta, hogy Németországból jött a kerékpár, de azt hitte, hogy legálisan.
A Deutsche Welle tudósítója ellátogatott abba az üzletbe is, ahol Volodimir megvette a lopott német kerékpárt. Kiderült, hogy az internetről vásárolják a kerékpárokat, és nem nagyon ragaszkodnak ahhoz, hogy a papírok rendben legyenek. Az internet Ukrajnában tele van ilyen hirdetésekkel, hogy "használt kerékpárok Németországból és az EU más államaiból" – írja a Deutsche Welle.
Hány lopott kerékpár érkezik így évente Ukrajnába? Senki sem tudja a pontos számot: a becslések több tízezertől százezer fölötti számít terjednek.
Persze lehet legálisan is használt kerékpárokat importálni Ukrajnába, de az nagyon macerás és nem is éri meg, mert a lopott kerékpár olcsóbb.
Hogy viszik át a lopott bicikliket a határon? Minibuszokon szállítják a kerékpárokat – általában szétszerelve. A határon minden profi tolvajbandának megvan a maga lefizetett bizalmi embere, így könnyen átjutnak. A vevők pedig nemigen érdeklődnek a legális papírok iránt. Csakis az ár számít.
Mit csinál a rendőrség? Semmit. Berlinben a rendőrség annyit közölt, hogy semmilyen kapcsolata sincsen az ukrán hatóságokkal, amelyekkel konzultálni lehetne az ellopott kerékpárok ügyében. Mi nem készítünk statisztikát a Németországból, vagy más EU államból behozott használt kerékpárokról – válaszolták az ukrán rendőrség felderítő részlegénél a Deutsche Welle tudósítójának.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.