Március elsejétől cserélte le a hódmezővásárhelyi önkormányzat a helyi buszjáratokat addig bonyolító állami Volánt egy helyi vállalkozóra. Az állami Volánbusz Zrt. a cserét is jogellenesnek tartja, de végül a hatóság a magáncég engedélyei körüli kavarodás miatt magának a cégnek a működését függesztette fel. Megfeneklett Márki-Zay Péter ingyenes helyi közlekedést ígérő kampánypontja.
„Ma már nem indulhatnak az ingyenes óránkénti járatok és a porcelános műszakváltásra járó munkásszállító buszok sem, de minthogy két busz helyett a cég egészét érte a Kormányhivatal bosszúja, ma reggel 130 gyermekért nem jöhet a Joványbusz iskolabusza sem”
– ezt csütörtökön hajnalban írta a közösségi oldalán Márki-Zay Péter vásárhelyi polgármester.
Szerdán este háromnegyed 7-kor az ügyfélkapun küldött a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal határozatot a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak, hogy visszavonták a szerződött buszokra az engedélyeket. Márki-Zay Péter szerint politikai megrendelésre állította le a várossal szerződött helyi járatos buszokat a kormányhivatal. A hatóság viszont a sorozatos jogsértésekre hivatkozva függesztette fel a személyszállító cég működését három hónapra. Az új cég hétfőn indult, három napon át tobzódtak a vásárhelyiek a buszjáratokban, ugyanis mindeközben a Volánbusz Zrt. is indította a járatait, mert szerintük ők a jogszerű szolgáltatók.
Duplacsavaros történet: A közbeszerzés
A helyzet nem egyszerű: a Volánbusz Zrt. elődjeként a DAKK Zrt. nyerte az önkormányzat által kiírt közszolgáltatási közbeszerzést még 2018-ban, mely szerint a helyi tömegközlekedést az állami cég végzi 2019–2023-ig. A szerződést azonban nem írták alá, mert nem minden részletben tudtak megegyezni a felek. Ezzel együtt a Volánbusz Zrt. szállította az utasokat, az önkormányzat pedig fizetett. A hódmezővásárhelyi önkormányzat egy fontos pontban nem tudott megállapodni a Volánnal, Márki-Zay Péter szerint ez egy visszamenőleges követelése volt a Volánnak. Ezért az egyik utolsó egyeztetésen elhangzott, hogy az írásba nem foglalt közszolgáltatási szerződést közös megegyezéssel meg kell szüntetni, így a közszolgáltatás folytonossága veszélybe került.
Ezért írtak ki 2020 novemberében közbeszerzést a szolgáltatásra, az ajánlatkérést megküldték a Volánbusz Zrt.-nek is. Ezen a közbeszerzésen az önkormányzat egy helyi vállalkozót, a Jovány Busz Kft.-t hirdette ki győztesnek. A Jovány Busz Kft.-t azért támadták, mert miközben a vállalkozó a helyi tömegközlekedési koncepció kidolgozásában is részt vett, a kiírt közbeszerzésre bejelentkezett és nyert.
A Volánbusz Zrt álláspontja az, hogy nem mondták fel a 2019-től szerintük élő szerződést, ennek nem is lett volna jogalapja, tette közzé az állami vállalat közleményét a promenad.hu. A Volán szerint nem állt elő szükséghelyzet, nem lehetetlenült el a tevékenységük, tehát jogellenesen írta ki az önkormányzat az új közbeszerzést. Az elmúlt két évben, bár a szerződést valóban nem írták alá a felek, a Volánbusz Zrt. szolgáltatott, az önkormányzat pedig fizetett. Erre hivatkozva, és arra, hogy az ajánlatkérés más formai hibákat is tartalmazott, nem is adtak be pályázatot erre a közbeszerzésre. Az állami cég így tovább viszi az utasokat.
Második csavar: az engedélyek
A Jovány Busz Kft. arra készült, hogy hat járművel fogja szállítani az utasokat, a hatóság azonban eleve csak négy járműre adta ki az engedélyeket. Ezért a magánvállalkozó a BKK-tól bérelt két buszt, hogy a nemrég aláírt szerződésben vállaltakat teljesíteni tudja. Az engedélyek körül megy már napok óta a huzavona.
A kormányhivatal már hétfőtől ellenőrizte a magánvállalkozó buszait, a szerda esti közleményük szerint pont az önkormányzat új induló járatairól készült videók buktatták le a vállalkozót, ugyanis a felvételekről kiderült, hogy a rendszám alapján beazonosított buszok pont azok a járművek voltak, amelyekre egyáltalán nem adtak ki engedélyeket. Mivel többszöri ellenőrzés után sem állították le a szóban forgó buszokat, a kormányhivatal folyamatos jogsértést állapított meg, ezért függesztette fel a cég működését három hónapra.
Márki-Zay Péter a hvg.hu-nak elmondta, hogy a Jovány Busz Kft két buszának engedélyét valóban visszavonták még pár héttel ezelőtt, miután egyszer már kiadták azokat. A hatóság elírásra hivatkozva vonta vissza az engedélyeket. A polgármester az évtizedes tapasztalatokkal bíró vállalkozótól úgy tudja, hogy a visszavonás csak a kiadás utáni 30. napon lépett volna hatályba. Az szinte biztos, hogy perek indulhatnak a vásárhelyi buszoztatás miatt.
Sakk-matt
Záros határidőn belül az önkormányzatnak meg kell neveznie a közszolgáltatót, amely a tömegközlekedést bonyolítja a városban, nem marad más lehetőség, mint a Volánbusz Zrt. Az önkormányzatnak és a vállalkozónak is milliós veszteségekkel kell számolnia, miközben a helyiek számára két hétig mindenképpen, de városkártya birtokában pedig hosszú távon ingyenes lehetett volna a helyi közlekedés. Ahogy azt Márki-Zay Péter ígérte a kampányában.
Jelenleg a Volánbusz Zrt. buszai járnak a városban, de a Jovány Busz Kft. tulajdonosa is viszi az utasokat, igaz, egyéni vállalkozóként, ingyen, szívességből. Ez utóbbit azért vállalta a cég, mert miután megnyerte a közbeszerzést, az önkormányzattal együtt olyan járatokat alakítottak ki, amelyek célzottan viszik a munkásokat és az iskolásokat is, most ők járat nélkül maradtak volna.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.