Egy év alatt 700 százalékkal nőtt a Tesla piaci értéke, többet ér, mint az őt követő kilenc nagy autógyár együtt. Akad, aki szerint a cég lufi, idő kérdése, mikor pukkad ki, de sok érv szól amellett, hogy folytatni tudják a sikersorozatot.
Valószínűleg nem nagyon van ember és vállalkozás a Földön, akinek és aminek jobban indult volna 2021, mint Elon Musk és a Tesla. Január 7-én rekordmagasra, darabonként 816 dollárra emelkedett a Tesla részvényeinek ára, így a vállalat tőzsdei értéke első alkalommal meghaladta a Facebook értékét: 769 milliárd dollár (225,4 ezer milliárd forint) lett, míg Mark Zuckerberg cége 765 milliárd dollárt (224,2 ezer milliárd forint) ért.
Máshonnan megközelítve, milyen hatalmasra nőtt a cég részvénypiaci értéke: lassacskán egymagában annyit ér, mint az összes többi nagy autógyártó együttvéve (olyan szereplőkről van szó, mint a Toyota vagy a Volkswagen-konszern – a top 10 többi részének összértékét már decemberben megelőzte). A Tesla értéke csak január 7-én, egyetlen nap alatt annyival nőtt, mint amennyi a General Motors piaci kapitalizációja.
Azt pedig már a Bloomberg elemzői számolták ki, hogy Musk vagyona ezzel már 188 milliárd dollár (55 billió forint) felett járhat, így többé nem Jeff Bezos, az Amazon alapítója számít a világ leggazdagabb emberének.
Az ominózus, Facebook-megelőzéses napon a Tesla részvényeinek értéke 8 százalékkal nőtt. Erős nap volt ez egy erős év után, 12 hónap alatt a cég 700 százalékos növekedést könyvelhetett el. Mindezt úgy, hogy 2020 során 12 milliárd dollár értékben hajtott végre tőkebevonást. Más szóval a vállalat negatív tőkeköltséggel működik, lényegében a piac fizet a Teslának, hogy szívjon fel még több befektetést – értékeli a helyzetet Dan Levy, a Credit Suisse elemzője.
Lufi vagy nem lufi?
Az első és legnagyobb kérdés természetesen az, hogy megéri-e még most befektetni a Teslába, vagyis Tesla-részvényt venni? Megnyugtató választ erre a kérdésre sajnos nem lehet adni. Akad olyan elemző, aki szerint bőven van még növekedési tér a részvényárfolyam előtt (akár még többszörös), mások szerint a Tesla egy lufi, csak idő kérdése, mikor fog kipukkadni, mikor omlik össze a részvényárfolyam, és tűnik el sok száz milliárd dollár.
Utóbbiak közül kiemelhető Michael Burry. Ő akkor lett ismert, amikor még jóval a 2008-as válság előtt felismerte, milyen nagy kárt fognak okozni a jelzálogfedezetű értékpapírok, így azokkal szemben előre felépítette short pozícióit – a történetet filmesíti meg Christian Bale főszereplésével a Nagy dobás (Big Short) című film. Burry most arra figyelmeztetett, hogy a rengeteg befektető által kedvelt Tesla is a jelzálogfedezetű termékekhez hasonló sorsra fog jutni a jövőben.
„Nos, az utolsó Nagy Shortom egyre nagyobb és NAGYOBB lesz” – idézi Burry Twitter-bejegyzését a Portfolio.hu.
A középen álló elemzők és elemzőcégek árcéljaikat a jelenlegi tényleges ár környékére emelték, bár itt is elég nagy a szórás 700 és 900 dollár között. Mindenesetre az elemzői konszenzus inkább afelé mutat, hogy már nem várható további drasztikus árfolyam-emelkedés, de az árfolyam összeomlására sem kell számítani.
A konzervatív várakozásokat alátámasztja, hogy 2020-ban voltak olyan objektív, üzleti fejlemények, amelyek legalább részben magyarázzák a Tesla árfolyamának elszállását:
- A papírok bekerültek a legnagyobb amerikai techcégeket tartalmazó S&P 500 részvényindex kosarába.
- A Tesla jó üzleti évet zárt. 2020 minden negyedévében, így az év egészében nyereséget tudott elérni, korábban erre sosem volt példa. A gyártási és eladási célokat sikerült teljesíteni (sőt túlszárnyalni), ez sem volt jellemző korábban.
Annyira szárnyal, hogy még könnyebb szárnyalnia
A fentiektől függetlenül ha csak a Tesla autóipari teljesítményét, eszközértékét nézzük, a cég persze túlértékeltnek tűnik. Természetesen nincs akkora gyártókapacitása, nem ad el annyi járművet stb., mint a Toyota, a Volkswagen, a Daimler, a BMW, a GM és társaik együttvéve. És bár sok év után végre sikerül teljesíteni az üzleti célokat, az elmúlt évek eredményei (veszteségek és állandó csúszások) sem feltétlenül indokolják a jelenlegi magas piaci értéket.
Van azonban sok olyan tényező, ami afelé mutat, hogy a Tesla nem lufi. Az egyik az, hogy most talán lufi, de ha ügyesek, akkor léghajóvá alakíthatják magukat (és eddig azért ügyesek voltak). Mint említettük, a Tesla negatív tőkeköltséggel tud tőkét bevonni, ez pedig hatalmas előnyt jelent más autógyártókkal szemben, szinte korlátlanul képesek bővíteni a gyártási kapacitásaikat. Ez folyamatban is van, az új kínai gyárat már megnyitották, és épül az európai Berlin mellett. Elon Musk (tőle nem idegen módon) emberfeletti célokat tűzött ki, évi 20 millió elektromos járművet akar gyártani – 2020-ban a 170 ezres szint elérése volt a nagy eredmény. Az előrejelzések szerint világszinten az elektromosautó-eladások 40 százalékkal fognak nőni és elérik az 1,8 millió darabot, 2025-re pedig az évi 6 milliót.
Apropó Kína: az ázsiai ország már a világ legnagyobb autópiaca, amely ráadásul 2020-ban is bővült. Ha a Tesla meg tudja vetni ott a lábát, nagyon komoly üzleti lehetőségek várnak rá.
Ami pedig Európát illeti, zajlik a klímabarát fordulat, a következő években egyre több és több elektromos autóra lesz szükség (egyébként globális szinten is). Egyre több embernek fontos, hogy környezetbarát járművet használjon, és a számtalan kormány pénzügyi ösztönzőkkel is támogatja az elektromos autók terjedését.
A Tesla egyértelműen piacvezető
Akár túlértékelt, akár nem, az biztos, hogy a Tesla egyértelműen vezető pozícióban van az elektromos autók piacán. Ez azt jelenti, hogy a növekvő keresletből aránytalanul nagy mértékben fog profitálni. A konkurencia (vagy legalábbis egy része) egy idő után vélhetően utol fogja érni, de jelen állás szerint a Teslának több évnyi előnye van egyebek mellett:
- Akkumulátortechnológia terén,
- Elektromos hajtásban,
- A fentiekhez kapcsolódó gyártástechnológiában,
- Önvezető (illetve vezetéssegítő) képességekben, és általában fedélzeti elektronikában,
- Töltőhálózatban (különösen Észak-Amerikában).
Utóbbi különösen fontos tényező, az elektromos autók hatótávja egyelőre kisebb a belső égésű motoros járművekénél, miközben a töltőhálózat jóval ritkásabb. Ráadásul a különféle márkák különféle töltőket használnak, szóval mondjuk egy Volkswagennek a teslás töltő olyan, mintha nem is lenne. Illetve hiába rak össze valaki olyan elektromos autót, ami önmagában kenterbe ver egy Teslát, ha nem tud mellé töltőhálózatot tenni, sok vásárló még mindig a Teslát fogja választani.
A szakmai- és népítélet nagyjából az, hogy a Teslák nem különösebben jó autók (amennyiben mondjuk egy BMW sokkal jobban össze van rakva), de jelen állás szerint párjukat ritkítóan jó elektromos autók. Illetve a Tesla volt messze az első, aki (techcégként érkezve az autóiparba) lényegében nem autókat kezdett gyártani, hanem kerekeken guruló elektrotechnikai eszközöket. Ezzel aztán jó ideig úgy is festett szinte bármely másik gyártó tetszőleges modellje egy Tesla mellett, mintha az előző évszázadból ragadt volna ott. Még akkor is, ha közben a Teslában nyekeregtek a gagyi műanyagok pocsék illesztései.
Szóval könnyen benne van a pakliban, hogy más gyártók idővel utolérik, sőt lehagyják a Teslát. Persze nyilván a Teslánál sem tétlenkednek, vélhetően dolgoznak a gyenge pontjaik javításán, illetve az erősségeik további fejlesztésén.
Musk, az ikon
Elvileg nagy kérdésnek kellene lennie (a részvényárfolyamot tekintve is), hogy be tudja-e váltani a Tesla a hozzá fűzött reményeket és az ígéreteket.
Közben az a helyzet, hogy évek óta nem tudja – legalábbis 2020-ig nem tudta, egyelőre a jövő zenéje, hogy folytatódik-e a sikersztori. Jó eséllyel a cég és a részvényeinek árfolyama akkor sem omlanak össze, ha nem folytatódna, vagy legalábbis nem ilyen erősen. Hiszen nem omlott össze akkor sem, amikor egymást követték a veszteséges negyedévek, a csúszó átadások közé pedig visszahívási botrányok csúsztak be.
Ebben nyilván szerepe van Elon Musk személyének, aki a maga bohém, „merjünk nagyot álmodni” hozzáállásával el tudja hitetni a befektetőkkel, hogy tényleg sikerülni fog. Lehet, hogy nem akkor és nem annyira, mint nagyot mondva ígérte, de végül azért mégis épp eléggé. Igaz, űrszállító cége, a SpaceX 2022-ben nem fogja elérni a Marsot – Musk ilyet is ígért. De azért egyelőre csak a NASA kizárólagos vállalati beszállítója, és csak Nap körüli pályára állított egy Tesla Roadstert, mert megteheti.
Musk személye már-már ikonikus, hogy milyen mértékben képes befolyásolni az embereket és a befektetőket, azt jól jelzi, mi történt, amikor azt írta a Twitterre, hogy „Használjatok Signalt”. Egyrészt a megnövekvő forgalom miatt kicsit megbénult a Signal üzenetküldő alkalmazás, amit Musk közönsége figyelmébe ajánlott. Másrészt – és ez járulékos, szándékolatlan következmény volt – a Signal Advance nevű kicsi, az üzenetküldővel semmilyen kapcsolatban sem álló cég részvényeinek árfolyama egy nap alatt több, mint 400 százalékkal nőtt. Szó se róla Musk néhány óvatlan megjegyzéssel, vagy esetleg élő adásban elkövetett füvezéssel a Tesla-részvények árfolyamából (így a saját vagyonából is) tetemes összegeket képes lefaragni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.