Az előző főpolgármester a libegőhöz és a fogaskerekű vasúthoz sem ragaszkodik.
Tizenkilenc pontban foglalta össze a kormányfőnek a közlekedés átalakításáról szóló javaslatait Tarlós István korábbi főpolgármester, aki jelenleg az országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott – írja a Népszava, amely megszerezte a levelet. Tarlós szerint ezeket még a koronavírus-járvány idején kellene meglépnie a kormánynak.
Most lenne megfelelő alkalom sietve összevonni a MÁV-ot és a Volánt. A MÁV szárnyvonalakon gyér a forgalom, a Volán ezt könnyen kiválthatná. Az összevonás ráadásul most mérsékeltebb hullámokat verne (média, ellenzék, szakszervezetek)”
– javasolta a lap cikke szerint Tarlós, aki jelezte: a felsorolásban nem állított fel fontossági sorrendet.
A Népszava úgy fogalmazott: a miniszterelnöki tanácsadó vélhetően nem az asztalfióknak írta a javaslatait, hiszen a levelét, amelyben az ingyenes parkolás előnyeit ecsetelte, két héttel annak bevezetése előtt küldte el. Hangsúlyozta benne, hogy a közösségi közlekedést feltétlenül fenn kell tartani, ugyanakkor „elő kell segíteni, hogy akinek lehetősége van rá, ne használja”. Aztán hozzátette, hogy „az ingyenes parkolás átmeneti bevezetésével elérhető, hogy kevesebben tömegközlekedjenek”. Később a kormányfő hasonló érvekkel magyarázta az intézkedést.
Tarlós továbbá azt írta a lap szerint, hogy
- időben elcsúsztatható, de akár véglegesen elhagyható a fogaskerekű-projekt, mivel a használata inkább nosztalgikus időutazásnak tekinthető. Autóbusszal könnyedén kiváltható.
- a libegő megújítása felejthető, sőt, akár be is lehetne zárni, mivel „megszűnőben az érdeklődés iránta”.
- elvethető a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, mert nagyon drága és nem gazdaságos, és amit ő korábban is csak a XVI. és a XVII. kerület fideszes polgármesterek miatt támogatott.
- elmaradhat a budai fonódó villamosvonal kialakításának második üteme, amit a Garancsi István-féle BudaPart lakóparkot és irodanegyedet kötné be a közösségi közlekedési hálózatba. Szerinte az „oda pályázó emberek jövedelmi átlagszínvonala, úgysem azt ígéri, hogy tömegközlekedésre hangolódnának”.
- halasztható a 3-as metróvonal meghosszabbítása Káposztásmegyerig,
- és ugyancsak halasztható a 2-es villamos vonalának felújítása és a pesti rakpart alatti víznyomócső cseréje is.
Támogatja viszont
- a Millenniumi Földalatti Vasút korszerűsítésének és bővítésének felgyorsítását – bár a lap szerint nem magyarázta meg, hogy miért.
- az M0-s körgyűrű bezárását az eredeti nyugati és északi nyomvonalon. Ezt elengedhetetlennek tartja.
Azt is írta továbbá, hogy átmenetileg felfüggesztené az autópálya-útdíjak fizetését. Emellett módosítaná a közbeszerzési törvényt is, elengedné az építőipari kötbéreket, valamint kiterjesztené a munkabérek utáni közterhek fizetése alóli mentességet.
A lap megjegyezte: keresték Tarlós Istvánt, aki a lapzártáig nem válaszolt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.