Gazdaság hvg.hu 2020. április. 20. 11:26

MNB: Fel kell készülni a törlesztési moratórium utáni időszakra is

Az MNB körlevélben szólította fel a hazai hitelező és pénzforgalmi intézményeket arra, hogy készüljenek fel a törlesztési moratórium utáni időszakra: olyan finanszírozási konstrukciókat, fizetési ajánlatokat is ki kell alakítaniuk, amelyekkel orvosolni tudják majd adósaik esetlegesen felmerülő fizetési nehézségeit.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hazai (illetve itthon határon átnyúló szolgáltatást nyújtó) hitelintézeteknek, pénzügyi vállalkozásoknak, pénzforgalmi szolgáltatóknak kiküldött vezetői körlevélben kezdeményezte, hogy a piaci szereplők tekintsék át a hitelezési és monitoring folyamataikat és a belső szabályozásaikat. Továbbá, hogy elemezzék ügyfeleik pénzügyi helyzetét, és ez alapján dolgozzanak ki olyan finanszírozási konstrukciókat, fizetési ajánlatokat, üzleti és monitoring folyamatokat, amelyekkel reagálhatnak lakossági, vállalati adósaik megváltozott fizetőképességére és kezelni tudják azoknak a törlesztési moratórium után esetleg felmerülő fizetési nehézségeit.

A lakossági ügyfelekkel kapcsolatban a pénzügyi intézmények az ügyfelek magatartásának, folyószámla-forgalmának elemzésével, illetve a moratórium utolsó negyedében pedig akár nyilatkozatuk alapján is megbizonyosodhatnak az esetleges jövőbeni fizetési problémáiról.

Az MNB szerint nem fogadható el, ha automatikusan rontanák egy ügyfél minősítését, amiért igénybe veszi a törlesztési moratóriumot.

Az adósokat havonta tájékoztatni kell a moratórium alatt hitelük kapcsán keletkező tőke-, kamat- és díjfizetés mértékéről is. A moratórium lejártával pedig a hitelnyújtóknak az adósokkal egyeztetve kell ütemezni a meg nem fizetett kamatok, díjak teljesítését.

A jegybank elvárja, hogy a hitelező intézmények a moratórium alatt ne emeljék meg díjaikat, jutalékaikat azon bankszámlacsomagjaiknál, hiteiknél, amelyeknél ezek mértéke az ügyfél bankszámlájára érkező havi utalások összegétől függ. További elvárásként fogalmazták meg, hogy a hitelnyújtó intézmények dolgozzanak ki fizetéskönnyítő konstrukciókat az arra rászoruló ügyfeleknek, s ezekről közérthetően, személyre szólóan tájékoztassák is azokat, és hogy tanúsítsanak együttműködő magatartást a szerződések módosítására vonatkozó, megalapozott ügyfélkérelmek elbírálásánál.

A pénzügyi intézményeknek vállalati ügyfeleik esetében – a járványveszély miatt leginkább érintett ágazatokban akár folyamatos monitoringgal – szintén fel kell mérniük fizetőképességük jövőbeni alakulását. A felmérésnek, illetve az adott hitel esetleges jövőbeni módosítására való felkészülésnek ki kell terjednie az érintett vállalatcsoport további tagjaira is (akkor is, ha azok nem a járványnak kitett ágazatokban tevékenykednek).

Az MNB a vállalati üzletágnál is kezdeményezte, hogy a hitelnyújtók tekintsék át, milyen termékeikkel, üzleti megoldásaikkal (például szerződés módosításokkal, áthidaló hiteltermékekkel és pótlólagos fedezet bevonásokkal) segíthetik a vállalati szegmens esetleges likviditási nehézségeit.

A jegybank folyamatosan ellenőrizni fogja a hitelező és pénzforgalmi intézmények belső működésének átalakítását, az új gazdasági helyzethez való alkalmazkodását és a fizetési moratórium utáni időszakra történő felkészülését.

zöldhasú
Hirdetés