Gazdaság hvg.hu 2020. január. 23. 12:49

Hamarosan nem kell a fővárosba menni, ha az IKEA-ból akar vásárolni

Tavaly 20,5 százalékkal növelte eladásait Magyarországon az IKEA, ez azt jelenti, hogy a svéd lakberendezési áruházlánc 90,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le. Az online vásárlások értéke az összforgalom 8 százalékát tette ki, egy év alatt közel megháromszorozódott a netes forgalom. Az IKEA az idén több újdonságot is bevezet: márciustól indul a „bútorok második élete” szolgáltatás, s négy vidéki városban nyílik olyan átvételi pont, ahonnan elvihetőek lesznek az online vásárolt termékek. E mellett önkiszolgáló csomagátvételi pontok is nyílnak.

A bútorok új élete szolgáltatás azt jelenti, hogy az IKEA visszavásárolja azokat a bútorokat, amelyekre a vásárlóknak már nincs szükségük. Ezeket a bútorokat azután ezen a visszavásárlási áron értékesíti újra a leértékelt árú termékek részlegében. „Mivel kiállunk termékeink minősége mellett, így az újraeladott, használt bútorokra egy év garanciát adunk. Így biztosítjuk a termékek lehető leghosszabb ideig tartó használatát" – mondja Vladimír Vísek a cég regionális fenntarthatósági vezetője. Hozzátette: Szlovákiában és Csehországban már működik ez a szolgáltatás, és a tapasztalatok szerint egy-egy visszavásárolt bútor átlagosan másfél napig marad az áruházban.

Az IKEA forgalma Magyarországon ötödével emelkedett és 90,3 milliárd forintra ugrott. A magyarországi áruházakban több mint 6,7 millió látogató járt, akik közül 3,5 millióan vásároltak is. A magyar vásárlók 37 millió terméket vásároltak, és vásárlásonként átlagosan 21 783 forintot költöttek. Az IKEA képviselői elmondták, a cél az, hogy még közelebb kerüljenek a vásárlókhoz, s míg megmaradnak és továbbfejlődnek a hagyományos nagy áruházak, az online eladások gyors növekedésére számítanak. Az online költések jellemzően magasabbak voltak, mint az áruháziak, 68 435 forint volt az átlag.

Magyarországon az a terv, hogy egy évtizeden belül legalább húsz százalékra emelkedjen a netes forgalom. Ennek érdekében az IKEA négy városban – Veszprémben, Kecskeméten, Pécsett, illetve Debrecenben – átvételi pontokat nyit, Budapesten pedig bevezeti az expressz kiszállítást is, aminek keretében 24 órán belül megérkezik a vásárlóhoz a kiszemelt termék. Aki nem akar külön fizetni az online vásárolt termékek kiszállításáért, az átveheti majd az árut az Örs vezér terén lévő áruház elé telepített önkiszolgáló átvételi ponton is. Ezek a zárható fiókok a nap 24 órájában elérhetőek, így bármikor át lehet venni a megvásárolt termékeket.

Ugyancsak az online eladások népszerűsítését szolgálja, hogy január végén elindul az IKEA új, reszponzív weboldala, megújult keresőfunkciókkal, friss tartalmakkal, új, kiemelt kategóriák bemutatásával és új szűrőkkel.

Az IKEA közben azt is vizsgálja, miképpen jelenjen meg a városközpontokban. Több országban működnek már városi áruházak, illetve IKEA-boltok, s működnek már IKEA tervező stúdiók is, ahol vásárolni ugyan nem lehet, ám a szakemberek tanácsokkal segítik az érdeklődőket.

Az IKEA nem csak a használt bútorok visszavásárlásával igyekszik tenni a fenntarthatóságért, illetve a körkörös gazdaságra való áttérésérért: a cég ennek érdekében ötletekkel, szolgáltatásokkal is segíti vásárlóit abban, hogy miként tudják a termékek életét meghosszabbítani, a bútorokat másokkal megosztani, bérbe adni vagy újra eladni. „Szeretnénk vásárlóinkat mindenben támogatni, amely egy bútor élettartama alatt előfordulhat, például, hogy miként tarthatják fent egy bútor minőségét; kérhetnek tőlünk cserealkatrészeket, ha arra van szükségük, de abban is tudunk segíteni, ha a bútort el szeretnék adni vagy eladományoznák” – magyarázta Vladimír Vísek.

zöldhasú
Hirdetés