Gazdaság hvg.hu 2019. június. 25. 05:37

Késhegyig menő harc a marihuána 150 milliárd dolláros világpiacán

A piac gyorsan bővül, de a kockázat is egyre nagyobb.

Óriási harc dúl a kannabisz 150 milliárd dolláros világpiacán – állapította meg a Standard & Poor's legutóbbi jelentése, amely szerint elsősorban a sörös és a cigarettát előállító cégek látnak fantáziát a gyorsan bővülő bizniszben. A mexikói Corona sör tulajdonosa, a Constellation Brands több mint 1 milliárd dollárt költött erre a célra. Éppúgy, mint a Philip Morris cigaretta tulajdonosa, az Altria. Az ok hasonló: a fiatalok egészségtudatosabban élnek, mint az előző generációk. Vagyis kevesebb alkoholt isznak és mind kevesebben dohányoznak – egy kis marihuánával viszont fel lehet dobni a hagyományos termékeket is.

Jelenleg a marihuána globális piacának a 90%-a illegális. Kanada, az USA néhány nyugati állama és Uruguay legalizálták eddig az enyhe kábítószert, másutt erről csak vitatkoznak a törvényhozásban.

A marihuána egészségügyi felhasználásában viszonylag széles körű konszenzus uralkodik, de a többi piacon ajánlatos a fokozott óvatosság. Sokan elbuknak majd – annak ellenére, hogy a globális piac 2025-re 165 milliárd dollárra emelkedhet.

Az Euromonitor szerint ezen belül a legális marihuánapiac 45%-kal növekedhet a következő öt évben. E pompás kilátás mellett eltörpülnek a többiek: az alkoholos vagy üdítőitalok, illetve a cigaretta. Az üdítők piacán csak 3%-os növekedés várható, az alkoholtartalmú italoknál 1,4%, míg a cigarettánál mindössze 1,2%.

Vagyis menekülőútnak jó lehet a kannabisz, ám a márka ennél fontosabb lehet. A cigaretta és a sör esetében kisebb a kockázat, mert egyiket sem úgy tartják számon mint egészségvédő terméket. De olyan nagy márkák, mint a Coca Cola vagy a Pepsi százszor is meg kell, hogy gondolják: piacra dobhatnak-e marihuánás italt anélkül, hogy ezzel ne érje túlságosan is nagy kár a brandet, mely az egészséges életet reklámozza? Az emberek többségének a tudatában a marihuána nem ez a kategória, ezért a befektetések ezen a gyorsan bővülő piacon ugyancsak kockázatosak – állapítja meg a BBC összeállítása.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 06. 19:30

„Nem tudtam, mi a baj velem” – sok nő számára jött el a megváltás azzal, hogy kiderült, az ADHD nem válogat a nemek között

Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek, ha ADHD-ról van szó. Ennek rengeteg oka van, az egyik az, hogy esetükben a tünetek radar alatt maradnak, ők pedig csendben szenvednek, és igyekeznek megküzdeni az elvárásokkal, amelyek az iskolában, majd a munkahelyen, illetve családban nehezednek rájuk.