A kormány a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa javaslatára kivette a Lánchíd felújításából a járdakonzolok kiszélesítését, és egymilliárd forinttal csökkentette a projekt állami támogatását.
Módosította a kormány a budapesti Lánchíd és a Váralagút felújításáról szóló határozatot. A módosítás fontosabb elemei:
- A projekt állami támogatása 7 milliárd forintról 6 milliárd forintra csökken.
- A határozatból kikerült az a pont, ami járdakonzolok kiszélesítését írja elő.
- A projektbe bekerült a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér átalakítása, amiről korábban külön kormányhatározat rendelkezett.
A két hídfőnél található terek átalakításának, illetve a Bazilika és a Budai Vár közti gyalogosfolyosó kialakításának előkészítéséhez a kormány forrást is ad a fővárosnak, de a határozatban nem szerepel, pontosan mennyit – ez kompenzálhatja a Lánchíd és a Váralagút forrásának egymilliárd forintos csökkentését.
A kormányhatározat szerint a változtatásokat a „Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának javaslatára” rendelik el. Ez a városvezetés és a kormány közös, nagyberuházásokat koordináló fóruma, ahol mindkét félnek vétójoga van. Vagyis a változtatásokról a városvezetés tudtával és beleegyezésével döntöttek. Tarlós István főpolgármester április végén közölte, hogy mégsem szélesítik ki a hidat, vélhetően örökségvédelmi okokból.
Megy a reszelgetés
Tarlós István 2018 szeptemberében jelentette be, hogy sikerült hétmilliárd forint pluszpénzt szereznie a kormánytól a felújításra (ez volt az egyik feltétele annak, hogy újra induljon a főpolgármesteri székért), enélkül a munkák 3-3,5 évre elhúzódhattak volna. A cél elvileg az, hogy a felújítás 2019 októberében elkezdődhessen, a projektet lebonyolító BKK a hvg.hu-val február közepén azt közölte, ebben nincs változás.
Ugyanakkor a jelek szerint a projekt tartalma még mindig folyamatosan változik, ahogy ezt a friss kormányhatározat is bizonyítja. A híd felújítására kiírt közbeszerzést pedig folyamatosan csúsztatják: a BKK legutóbb április 26-áról május 17-re tolta ki a munkálatokra kiírt közbeszerzés pályázati határidejét. Nem most tolták kijjebb először a jelentkezési határidőt, az eredeti, 2018. októberi kiírásban még november 21. szerepelt, ebből először január 31-e lett, aztán március 13, majd április 26.
Gyalogoskánaánt ígérnek
A tervek szerint a Lánchídon és a Váralagútban gyalogosan 24 hónapon, járművel 18 hónapon át nem lehet majd közlekedni a felújítás elkezdése után. A kormány azzal a feltétellel adott csak támogatást az építkezéshez, hogy másfél évnél tovább nem tart a lezárás.
Ami a híd körüli közterületeket illeti, a főbb célkitűzések:
- növelni kell a járdafelületeket, új zebrákat kell létrehozni, a gyalogos- és zöldfelületeket össze kell kapcsolni,
- csillapítani kell a gépjárműforgalmat, előtérbe kell helyezni a gyalogos-, kerékpáros- és közösségi közlekedést.
Ami a Clark Ádám tér felújításának részleteit illeti, biztosítani kell:
- a gyalogos terek növelését,
- a minden irányban való gyalogosátjárás lehetőségét,
- a körforgalom mai átmérőjének jelentős csökkentését a külső gyalogos területek érdemi bővítése érdekében,
- díszburkolat kiépítését.
A Széchenyi István tér esetében biztosítani kell többek közt:
- a Szent István Bazilika – Lánchíd – Budai Vár összefüggő gyalogostengely létrehozását úgy, hogy a Bazilikától a Lánchíd északi járdája érdemi közúti forgalom keresztezése nélkül, szintben elérhető legyen,
- a tér átépítése során a körfogalom megszüntetését,
- a Széchenyi rakpart átépítésével közvetlen gyalogos kapcsolat létrehozását a Kossuth Lajos térrel,
- a Magyar Tudományos Akadémia előtti parkoló megszüntetését,
- az Apáczai Csere János utca, a Dorottya utca forgalomtechnikai kapcsolatának fenntartását,
- a Széchenyi István tér keleti oldalán vegyes funkciójú, forgalomcsökkentett útpálya létrejöttét a helyi intézményi forgalom gépjárművel való kiszolgálásának fenntartásával.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.