Expressz metrópótlók, Budapest-bérlettel használható intercityk, új buszvonalak, menekülőjáratok - itt van minden, amit tudnia kell a hétfőn munkanapon is bemutatkozó dél-pesti metrópótlásról.
Április 6-án, szombaton kezdődött a 3-as metró dél-pesti (Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest közötti) szakaszának a felújítása, de az eddigi felállás nem tért el a hétvégén már megszokott közlekedési rendtől, hiszen buszok jártak ott ilyenkor eddig is. Az igazi bonyodalmakra az első hétköznaptól, hétfő reggeltől kell készülni.
Ami a legfontosabb, a metrópótlók az eddig megszokott útvonalon közlekednek, Kőbánya-Kispesttől a Nagyvárad térig. A buszok csúcsidőben 45 másodpercenként indulnak, azaz minden lámpaváltásnál két busz halad át menetrend szerint.
A BKK mégis arra figyelmeztet honlapján: akár valamely alternatív útvonalat, akár a metrópótlókat választják az utasok,
megszokott utazási idejük várhatóan 10-15 perccel növekedni fog.
Sokat keringenek a metrópótlók, de reggel lesznek expresszek is
Sajnálatos, hogy a buszok ezentúl is a Népligeten át kanyarogva közlekednek, ami jelentős időveszteség, de a BKK és a Budapest Közút nem lépte meg azt, amit a Váci úton, amikor Újpesten volt a metrópótlás: ott a metrópótlók használhatták csak a Róbert Károly körútra balra kanyarodó sávokat a befelé haladó irányban.
Az Üllői úton azonban nem lesz ilyen: a Könyves Kálmán körúton kifelé az egyik kanyarodósáv ugyan buszsáv lesz, de befelé a buszok továbbra is a Népligetet körbejárva jutnak át a Könyves Kálmán körúton.
Pozitívum viszont, hogy expressz metrópótló buszokat is indít a BKK, ezek csak a reggeli csúcsforgalomban fognak közlekedni, a Határ út és a Nagyvárad tér között. Reggel minden második busz expressz metrópótló lesz, ezek nem állnak meg sehol, és a Népligetnél a felüljárót használják majd.
A metrópótlás nehézségeinek enyhítésére a BKK és a MÁV is számos további kedvező intézkedést valósított meg, ezeket alább részletezzük.
Használja a vonatot!
Talán a legfontosabb és legörömtelibb újítás, hogy a MÁV elfogadja a BKK-bérleteket minden gyorsvonaton és intercityn is - Ferihegy vasútállomás és a Nyugati pályaudvar között. Aki tehát Kőbánya-Kispestről a belvárosba tart, jobban jár, ha vonattal megy a Nyugati pályaudvarra vagy Zugló állomásra.
Így, hogy a gyors- és intercity vonatokra is fel lehet szállni pótjegy megfizetése nélkül, óránként 5 helyett 7-8 vonatot lehet igénybe venni csúcsforgalomban, ami azt jelenti, hogy ekkor átlagosan 7 percenként érkezik vonat Kőbánya-Kispestről a Nyugati pályaudvar felé, és vissza is.
További fontos újítás, hogy a korábban Kőbánya-Kispestre érkező, Kunszentmiklós-Tassról jövő személyvonatok végállomását a MÁV áthelyezte a Keleti pályaudvarra, így az ezzel utazók is el tudják kerülni a metrópótlókat.
Gyorsabb, új buszjáratok
A BKK több alternatív járatot is indított, amelyekkel elkerülhetők a metrópótlók, és gyorsabban elérhető a belváros vagy a Nagyvárad tér.
Új gyorsjárat indult például 223M jelzéssel a Szentlőrinci úti lakótelepről - Pesterzsébet központján át - a Boráros térre. A busz tehát a XX. kerület nagy részéről átszállásmentes kapcsolatot nyújt a centrumba.
A másik új buszjárat - 194M - a Gloriett-telepről és a Havanna utcai lakótelepről közvetlenül a Nagyvárad téri metróvégállomáshoz közlekedik, a 194-es vagy 136E buszok helyett érdemes ezt választania annak, aki a belvárosba tart.
A BKK sűrűbben közlekedteti a Blaha Lujza térre tartó 99-es buszt is, így ez is jó megoldás lehet annak, aki a Határ úttól a belvárosba utazik.
Új buszjárat indul továbbá Rákoskeresztúr és Rákoscsaba felől 161E jelzéssel az Örs vezér terére, amellyel a 3-as helyett a 2-es metrót lehet elérni.
A BKK sűríti a Kőbánya-Kispestet az Örs vezér terével összekötő 85E vonalon közlekedő buszokat, valamint a 2-es villamost.
Több busz a Nagyvárad térig hosszabbodik
A közlekedési központ mindezeken felül több járatot a Nagyvárad térig, a metró ideiglenes végállomásáig hosszabbított: idáig közlekedik minden időszakban a 200E busz (hétvégén is, amikor egyáltalán nem jár a metró). De számos, a Népligethez tartó elővárosi Volánbusz-járat is a Nagyvárad teret érintve közlekedik munkanapokokon a reggeli órákban.
Szintén a Nagyvárad térig hosszabbodik a Gyál-Pestszentimre felől eddig a Határ útig közlekedő 84E, a 94E és 294E busz útvonala, de csak munkanapokon, és csak a hajnali óráktól reggel 8-ig. Ekkor a járatok 84M, 94M, illetve 294M jelzéssel a Gyáli úton át közlekednek. A 89E járat változatlanul a Határ útig közlekedik minden időszakban.
A Nagyvárad térig hosszabbodik az Alacskai úti lakótelep és Pestszentimre felől érkező 254-es busz is, ezentúl 254M jelzéssel közlekedik.
Kevesebb sáv az Üllői úton
Természetesen az autóval közlekedők is észre fogják venni a metrópótlást - a legfájóbb változás bizonyára az lesz, hogy az Üllői úton három helyett csak két sávon lehet majd közlekedni. Emellett csak a BKK járatai használhatják a Vak Bottyán utcát Kispesten. Az autózókra vonatkozó összes tudnivalót ebben a videóban szedtünk össze:
Nem fejlesztették a bringautakat
Még egy lehetőséget kihagyott a BKK és a Budapest Közút: egyetlen méter új kerékpárút vagy kerékpársáv nem készült a metrópótlás idejére, így azok, akik mind a dugókat, mind a metrópótlókat kerékpárral szeretnék elkerülni, csak az eddigi, igen hiányos bringás infrastruktúrát tudják használni.
Korábban ebben a cikkünkben összeszedtük a legrosszabbul használható bringautakat, és történetesen a Dél-Pestre vezetők is köztük voltak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.