Az orosz metrókon rendszeresen jelentkező ajtóhiba most a MÁV-Start sokat kritizált saját gyártású intercity kocsijain ütötte fel a fejét. De szerencsére csak a próbaüzem során.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya az egyik IC+ vasúti kocsi hatósági futópróbája során az ajtóműködésben műszaki rendellenességet tapasztalt az oldalajtók zárásának vezérlésével, ezért elrendelték a járművek utasforgalmi próbaüzemének felfüggesztését.
A MÁV-START a próbaüzem során észlelt hibáról a feljáróajtó osztrák szállítóját azonnal értesítette, ők szerdán javaslatot tettek a hibajelenség megszüntetésére. A javasolt módosításokat végrehajtották és kipróbálták két járművön egy futópróba keretében. A bevezetett változtatások hatására megszűnt a hiba. Az eljárásrendnek megfelelően a javítási intézkedést március elsején bemutatják a hatóság számára egy futópróbán. Ezt követően várható a hatóság engedélye a próbaüzem folytatásáról, írja közleményében a MÁV.
A vasúttársaságot sok kritika érte az IC+ program miatt. Míg 2018 végéig 20 kocsinak kellett volna forgalomba állnia, eddig csak 6-nak sikerült. De a projekttel még nagyobb probléma, hogy – mivel a MÁV szolnoki járnűjavítójában készülnek – elveszik a kapacitást a vasúti kocsik vizsgáztatásától és szervizelésétől. A Közlekedő Tömeg Egyesület azt írta, az IC+ projekt miatt állnak ezért tárolóvágányokon jó minőségű intercity-kocsik évek óta – a vasúttársaságnak ugyanis nincsen kapacitása szervizelni, illetve levizsgáztatni őket.
Az IC+ kocsik utasforgalmi próbaüzemben való részvétele óta – aminek éppen az a lényege, hogy időben kiderüljenek a lehetséges hibák –, nem történt biztonságot veszélyeztető probléma. Az utasforgalmi próbaüzem kétlépcsős, először utasok nélkül kell a kocsiknak az előírt hibamentes futást teljesíteni, majd ezek sikeressége után szállíthatnak utasokat. Jelenleg hat IC+ kocsi közlekedik engedéllyel, menetrend szerinti vonatokban – teszi hozzá a MÁV.
Lapunknak adott interjújában egyébként Homolya Róbert MÁV-os elnök-vezérigazgató is elismerte az IC+ projekt hibáit januárban, azt mondta: el is indult cégen belül egy vizsgálat azzal kapcsolatosan, hogy a projekt milyen energiákat vesz el a vasúttársaságtól.
Azóta Homolya Róbert menesztette Csépke Andrást, a MÁV-Start vezérigazgatóját, akinek a nevéhez az IC+ projektet kötni szokták.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.