Gazdaság hvg.hu 2019. január. 30. 10:05

4 milliárd forintot vettek ki jogtalanul a bankok az ügyfelek zsebéből tranzakciós illeték címén

A pénzügyi tranzakciós illeték bevezetése után a bankok jó része a közterhet közvetlenül a fogyasztóra hárította. Ezt jogszerűen meg is tehették, kérdés, milyen mértékben. Matolcsy György Mesterházy Attila kérdésére küldött válasza szerint erősen megnyomták a ceruzát a pénzintézetek, majd amikor az MNB vizsgálatot indított, 26 bank be is perelte a jegybankot.

Mesterházy Attila (MSZP) tette fel a kérdést, hogy indított-e vizsgálatot a Magyar Nemzeti Bank azon bankokkal szemben, amelyek az ügyfelekre hárították a tranzakciós illetéket. A 2013. január elsejével bevezetett (és 2019. január elsejével a 20 ezer forint alatti tranzakciókra eltörölt) 0,3 százalékos illetéket ugyanis a hitelintézetek jó része közvetlenül a fogyasztóra hárította, melyre egyébként a jogszabály lehetőséget is biztosított nekik.

Matolcsy György jegybankelnök válaszában leszögezte: a Magyar Nemzeti Bank figyelemmel kísérte, hogy az intézmények a jogszabályokkal összhangban módosították-e egyoldalúan a bankszámlák, bankkártyák díjait vagy költségeit. „A vizsgálatok eredményként a Jegybank összesen 1,86 milliárd forint bírságot szabott ki, és 142 intézménnyel szemben hozott intézkedést” – írja az MNB-elnök.

A jegybank a jogsértően elvont jutalékok és díjak visszafizetését is előírta, ennek nyomán „a hitelintézetek több mint 1 millió fogyasztónak mintegy 4 milliárd forintnyi összeget térítettek vissza”. Bár az érintett pénzintézetek többsége végrehajtotta a jegybanki határozatot, 26 intézmény perben támadta meg azokat. Ebből 23 zárult le jogerősen az MNB pernyertességével, kettő még folyamatban van, és csak egyet nyert meg bank.

A bankok tehát a bírság mértéke, illetve az intézkedések és elvesztett perek számából kiindulva többségében "túltolták" a közteher áthárítását a fogyasztókra.

Január elsejétől egyébként a 20 ezer forintnál alacsonyabb összegű átutalásoknál eltörölték az állam zsebébe vándorló tranzakciós illetéket – más kérdés, hogy néhány hazai pénzintézet nem építette be azonnal a változást a díjszabásába, vagyis az ügyfelek ma is ugyanannyit fizetnek, mint korábban. Amikor a hónap eleján megkérdeztük az MNB-t, van-e hatásköre felügyeleti szervként arra, hogy a számlaköltségek csökkentését kikényszerítse, kiderült, hogy nincs.

Próbautalásokkal és a bankoknak írt levelekkel próbálták kideríteni, ki nem érvényesítette a változást a fogyasztó felé, és az Erste, az Unicredit, valamint a Sberbank akadt fenn a szűrőn. Az Erste azzal indokolta a késlekedést, hogy náluk az árazási bizottság évente csak egyszer, februárban ül össze, így akkor dönthetnek a díjak mérsékléséről. Az Unicredit január 23-án hozta nyilvánosságra a január 1-jétől hatályos díjváltozásokat tartalmazó kondíciós listákat, a Sberbank pedig akkor csak annyit árult el, hogy még gondolkodnak a díjszabási struktúrán.

* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek

Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.