A Fertő tavi beruházásnak nemcsak nyertesei, vesztesei is vannak. Az eddig ott működő hajóztató vállalkozókkal szerződést bontottak, korábbi területüket sorompó és kopasz biztonsági őrök védik, délután fél 5-től senki sem mehet a tó partjára. Ez a Modern Városok Programról, benne a Fertő tó felújításáról szóló cikksorozatunk harmadik része.
Meglepő ajándékot kapott karácsonyra az állami vízügyi igazgatóságtól a Fertő tó két, sétahajózással foglalkozó cégének vezetője: hivatalos levélben értesítették őket arról, hogy felbontják a mederhasználatra vonatkozó bérleti szerződésüket, és február 28-ig ki kell üríteniük a területet. Ezek helyén ugyanis egy új, a jelenleginél modernebb kikötő épül. Mégpedig abból a több tízmilliárd forintból, amelyet a magyar állam és az Európai Unió Sopronnak ad a Modern Városok Programban a Fertő tó partjának megújítására. Kerestük a két vállalkozót, a Drescher és a Fertő-tavi Hajózási Kft.-t is, utóbbi tulajdonosa válaszolt.
Nemes Árpád fertőbozi kocsmárosból lett hajóskapitány, feleségével együtt ő vezeti a Fertő-tavi Hajózási Kft.-t. A hvg.hu-nak azt mondta, állandó gyomoridege van, mióta értesült az egyoldalú szerződésbontásról. Megélhetését félti, attól tart, hogy cége így is, úgy is tönkremegy, mert a felújítások miatt a következő két évben biztosan nem lehet majd sétahajózni a tavon, és ha mindennel elkészülnek, akkor sem biztos, hogy az ő cégével köt majd az állam szerződést. Úgy számol, már egy szezon kiesésével is akár 8 millió forint lehet a vesztesége. Szerinte „ha egyszer elmennek a vendégek, visszacsalogatni őket már nem lehet”. Tizennyolc turistacsoportnak van foglalása a tavaszi hajózási szezonra, őket még nem értesítette, keresi a kikötőt, ahová elviheti a hajóit, Ausztriában próbálkozik.
A hvg.hu megszerezte azt a hivatalos értesítést, amelyet a vízügyi igazgatóság küldött Nemeséknek a mederhasználati szerződés felmondásáról. Ebben így indokolják a 2002. augusztus 8-án kötött megállapodás felmondását:
a vagyonkezelői jog részbeni, illetve egészbeni megszűnésére, illetve arra tekintettel, hogy az Ingatlan eddigi használatára nincs további lehetőség, jelen levelemmel a Szerződést rendes felmondással felmondom.
A felmondást a vizek és közcélú vízilétesítmények fenntartására vonatkozó feladatokról szóló kormányrendeletre alapozzák. Ez úgy szól, hogy "a mederhasználati jog megszűnésétől számított 90 napon belül a jogosult köteles a mederhasználati vízilétesítményt eltávolítani. Amennyiben a jogosult az eltávolítási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, a meder tulajdonosa a jogosult költségére a vízilétesítményt eltávolíthatja. Az eltávolított létesítmény megőrzésére, tárolására a meder tulajdonosa nem köteles." Magyarán: a vagyonkezelői jog megszűnésével a mederhasználati jog is oda, ezért mondhatták fel a vállalkozókkal a szerződést. Teljesen jogszerűen.
A szezonnak lőttek
Orbán Viktor miniszterelnök és Fodor Tamás soproni polgármester még 2015. március 25-én állapodott meg a Modern Városok Program Sopront és a Fertő tavat érintő fejlesztéseiről. Az állam és az Európai Unió összesen 325 milliárd forintot ad a térségnek, ebből 30 milliárd jut a Fertő tó partjára. A munkát tavaly decemberben kezdték meg: nádat aratnak, fát vágnak, terepet rendeznek.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a fejlesztésekért a Sopron–Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. felel. A céget 2017-ben jegyezték be, a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a tulajdonosa, Kárpáti Béla helyi KDNP-alelnök vezeti.
Kerestük Kárpáti Bélát, hogy megtudjuk,
- A tavon hajóztató társaságoknak miért kell február 28-ig maguk után mindent elbontva elhagyni a Fertő tó területét?
- Kapnak-e ehhez bármilyen, pl. anyagi segítséget?
- Hová vihetik a hajóikat?
- Mi történik abban az esetben, ha a megadott határidőig nem végeznek a munkával?
- Miért nem egyeztettek velük, mielőtt értesítették őket a bontásról?
- Milyen pályázati feltételekkel kötnek majd új szerződést, ha elkészül az új, modern kikötő?
Azt a választ kaptuk, hogy
- a Drescher Hajózási Kft. ügyvezetőjével és tulajdonosával több egyeztetést és szakmai megbeszélést is tartottak, legközelebb február elején találkoznak,
- a Fertő-tavi Hajózási Kft. képviselőjével pedig már tavaly felvették a kapcsolatot, januárban is találkoztak, februárban újra egyeztetnek.
Kárpáti Béla a hvg.hu-nak küldött levelében hangsúlyozta még,
mindkét hajótársaság örömmel vette a fejlesztést, tisztában vannak a jelenlegi terület hiányosságaival és üdvözölték a projekt egyik célját, miszerint a fejlesztés után lehetőség legyen egy emeltebb színvonalú sétahajózás biztosítására.
A hajózási kft. vezetőjének ugyanakkor fogalma sincs, hová vihetné a sétahajókat a tóról, "első emeleten lakom, oda nem tudom felvinni" – mondja arról a három járműről, amelyekből "egy vízen, kettő pedig parton van". A fejlesztő cég vezérigazgatója viszont állítja, "megoldás született a hajók tárolására". Azt, hogy konkrétan milyen megoldásról van szó, Kárpáti Béla nem árulta el.
Egyelőre megközelíteni sem könnyű a járműveket, a partot ugyanis január 10-én sorompóval zárták le. Nemes Árpád azt mesélte, a kopasz biztonsági őrök megjelenése minden tulajdonost meglepett, „csak délután fél 5-ig mehetünk a holminkért vagy bontani”.
Az őrzéssel a Kli-Sec Group Kft.-t bízta meg a Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. Régi cégről van szó, 2010-ben alapították még Kli-Sec Kft.-ként. A Group kiegészítéssel tavaly márciusban gründoltak új társaságot. Vezetője, Németh Zoltán, aki a hvg.hu megkeresésére csak annyit árult el, hogy Kárpáti Béla a megbízója, az ő beleegyezése nélkül egyetlen kérdésre sem válaszolhat. Azt már egy, a Kisalföldben megjelent közleményből tudjuk, hogy január 10-e óta napi 24 órában őrzik a területet, azért, hogy senki ne zavarja a munkásokat a fakivágásban és a nádaratásban. Arra a kérdésre, hogy mikor és milyen feltételekkel kapták meg a munkát, Németh Zoltán csak annyit felelt, „nem kívánok válaszolni”.
Felújítás kell, csak nem így
A bontás és az építkezés még nem kezdődött el, az erre vonatkozó közbeszerzési felhívás csak december 28-án jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. A munkálatok első ütemébe beletartozik – egyebek között – a mederkotrás, a tereprendezés és az új kikötő építése is. Összesen 296 ezer négyzetmétert kell megtisztítani. Ajánlatot tenni január 31-ig lehet.
A kiírás érdekessége, hogy a nyertes vállalkozónak a bontást is kifizetik. A hirdetmény hosszasan sorolja, hogy mi mindentől kell megtisztítani a partot, köztük van a sétahajók kikötője is.
A cégtulajdonos, aki egyben hajóskapitány is, semmi kivetnivalót nem lát a felújításban, szerinte is szükség van rá. A gond az, hogy
- ha újra ebből szeretne megélni, újra kell szerződnie, nem tudni, milyen feltételekkel,
- nem értesítették, milyen határidővel, mit kell megtennie,
- nem tudja, jár-e neki kártérítés.
Azt mondja, ha február 8-án nem kap megnyugtató választ a kormány megbízottjától arra, hogy mit kezdjen a hajóival, perre megy az egyoldalú szerződésbontás miatt, noha tudja,
az állam ellen nem lesz egyszerű.
Nem ő az egyetlen, aki ezt fontolgatja: szintén a hvg.hu számolt be arról, hogy a cölöpházak tulajdonosai is bíróságon támadják meg azt a döntést, amely szerint nem építhetik újjá a tavalyelőtt nyáron leégett házaikat, a betonoszlopokat ki kell emelniük a vízből, és el kell vinni, saját költségen. Egyikük azt mondta, „ember nem hitte volna, hogy ez átmegy, de a több mint 350 oldalas szöveg olvashatatlan, értelmetlen mellébeszélés, melyben el van rejtve a lényeg”. Az volt a terve, hogy építkezni fog, ha hallotta volna, hogy mire készül a kormány, nem költött volna a területre. A cölöpházak tulajdonosai írtak a vízügynek, a jegyzőnek, a polgármesternek és a tűzoltóságnak, „érdemi válasz sehonnan sem érkezett”. Ezért úgy döntöttek, ha kell, perre is mennek az állam ellen, „nem hagyjuk annyiban, hogy a házunkat csak úgy elbontsák”.
A pesti elit lenyúlja a Fertő tavat?
A soproni városi képviselők is egy tavaly októberi, rendkívüli közgyűlésen szembesültek először azzal, hogy a Fertő tó partján több mint 5 ezer négyzetméteren
- 2 szintes üdülőket,
- vendéglőket,
- szállodát építenek.
„Ez új, ezt nyilván csak egy komoly befektető tudja megfinanszírozni” – érveltek akkor a szocialisták. A fideszes városvezetés pedig azzal győzködte őket, hogy
- a város hasznot húz a fejlesztésből, „mindenkinek jó lesz, higgyétek el”,
- „vagy a fejlődés útján megyünk, vagy a Fertő-parkban nem lesz semmi”,
- azért kell a szálloda, hogy több napot is el lehessen a tónál tölteni,
- a szabályozási terv csak a lehetőségét adja meg az építkezésnek, „a többi az államon múlik”.
Hogy később pénzt ki tesz majd bele, ki lesz a fenntartó és kié lesz a haszon, azóta is kérdéses.
A Sopron–Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a napokban interjút adott a Sopron Tv-nek, azt mondta, több évre visszanyúló, nagyon komoly ügymenet van a fejlesztés mögött. Úgy nyilatkozott, „nincs Magyarországon olyan hatóság, amelyikkel valamilyen szinten ne legyen a fejlesztő zrt. kapcsolatban”. Hangsúlyozta, hogy minden szükséges engedély és hatósági dokumentum megvan, májusban kezdik a csatornacserét és a földmunkát. Külön kiemelte a horgászokat, a szörfösöket és a vitorlásokat, úgy fogalmazott, hogy valamennyi érintett közösséggel folytattak már komoly egyeztetéseket. A Facebookon olvasható bejegyzések szerint nem elég komolyakat. Többen kifogásolják ugyanis a tervezett fejlesztéseket, attól tartanak, hogy a pesti elit lenyúlja a Fertő tavat. A hvg.hu is beszámolt arról, hogy a miniszterelnök lányát, Orbán Ráhelt többször is látták már a tó körül, hogy magánszemélyként vagy turizmusért felelősként ment-e oda, nem tudni. A helyiek attól félnek, hogy titokban kiárusítják a körzetet.
Közben a kormány azt bizonygatja, az eredmény mindenkit kárpótolni fog, „lesz kamerázott, töltővel ellátott móló, külön WC és zuhanyzó”, az „ott pecázók igazán örülhetnek”. Ők erre csak legyintenek. Egyikük úgy reagált, „peca után lehet zuhanyozni! Ez mindig hiányzott..."A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.