Gazdaság hvg.hu 2019. január. 15. 10:01

Az olcsóbb üzemanyag- és ruhaárak nyomták le az inflációt

A maginfláció emelkedése viszont erősödő inflációs nyomásról tesz tanúságot - a mögöttes árnyomás miatt a jegybanknak nemsokára lépnie kell.

A fogyasztói árak éves alapon átlagosan 2,7 százalékkal emelkedtek decemberben - a novemberi adathoz képest mért 0,4 százalékpontos esés az inflációs mutatóban egyértelműen az üzemanyagárak csökkenésére vezethető vissza.

Mindez nem számít meglepetésnek, hiszen az elemzői várakozással megegyező adatot közölt a KSH. Az üzemanyagárak esetében közel 7 százalékos havi alapú árcsökkenést regisztrált a KSH, és a tartós fogyasztási és a ruházati cikkek esetében is mérséklődtek az árak havi alapon.

„A monetáris politika szempontjából sokkal fontosabb a maginflációs mutató alakulása. Ezt a Magyar Nemzeti Bank kiemelt figyelemmel követi. A volatilis áralakulású tételektől megtisztított árindex 2,8 százalékkal nőtt (0,2 százalékponttal magasabb, mint novemberben). Ez 2014 óta a második legmagasabb érték. Az inflációs nyomás tehát egyértelműen erősödik a gazdaságban. Erre utal az is, hogy a maginfláció egyik legfontosabb tétele, a szolgáltatások drágulása 2,3 százalékot ért el éves alapon, amire 2015 eleje óta nem volt példa” magyarázza Virovácz Péter, az ING vezető közgazdásza.

„Véleményünk szerint a maginfláció az elkövetkező hónapokban tovább emelkedik majd, különös tekintettel januárra, amikor jellemzően a vállalatok átáraznak. Tekintettel a jelentős költség oldali nyomásra (emelkedő bérek, dráguló nyersanyagok, gyengébb forint), a vállalatok jelentős átárazásokat hajthattak végre január folyamán. Mindezek alapján előrejelzésünk szerint a maginfláció januárban már eléri, sőt meghaladja a 3 százalékot, és 2019 egészében felette is marad. Mindez az MNB-t belátható időn belül a monetáris politika normalizációjának megkezdésére ösztönözheti” fejtette ki Virovácz.

2018-ban az éves átlagos infláció a 2017-es 2,4 százalékról 2,8 százalékra emelkedett, ami hatéves csúcs.

Az élelmiszerek ára 4,7 százalékkal nőtt, ezen belül az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 22,4, a liszté 10,5, a kenyéré 6,4-kal magasabb, a tojásé 26, a cukoré 12,9 százalékkal lett alacsonyabb. A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 5,2 százalékkal emelkedett (ezen belül a dohányáruké 7,4 százalékkal). A szolgáltatásokért 2,3 százalékkal kellett többet fizetni, a háztartási energia 1,2, ezen belül a palackos gáz 11,9, a tűzifa 8,1 százalékkal drágult. Az egyéb cikkek, üzemanyagok termékcsoport árszínvonala az olajár-zuhanás miatt 2,9 százalékkal csökkent.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Mátraházi Zsuzsa 2025. január. 10. 19:30

Sabján Adrienn kajatortacukrász: „Olyasmit nem vállalok el, amit jobb, ha nem látnak a hűtőbe bekukucskáló gyermekeim”

Jól fizető szakmából piaci szempontból a legrosszabbkor váltott, mégis sikerre vitte vállalkozását. Furcsán indult, de a hermelintorta sem fogott ki rajta. Megküzdött „véres” feladattal is, de nemet mondott a szülést ábrázoló tortára. Elárulja, hogy már nem igazán szereti az édességet, de persze mindent megkóstol, amit készít, és a versenytársak termékeit is elemeznie kell. HVG-portré.