2019 második felében kezdődhet meg a Volkswagen-botrányban érintett autótulajdonosok és a konszern közötti kárpótlási per, amelyet egy perközösség kezdeményezett .
Nemzetközi példák alapján kétmillió forint lehetne az alapja annak a kártérítésnek, amely a Volkswagen dízelbotrányában érintett hazai autótulajdonosoknak járna - írja a Világgazdaság. A lap Surányi Pétert, a több ügyvéd által létrehozott pertársaság kommunikációját segítő szakújságírót szólaltatta meg, aki elmondta, eddig több mint 300-an vették fel a kapcsolatot velük. Az nem derül ki az írásból, hogy a kétmillió forintos összeget mire alapozzák.
Surányi szerint mivel a kezdeményezés elsődleges célja a német konszern által okozott környezetszennyezés kezelése, a magyar államnak is csatlakoznia kellene a pertársasághoz. Az ügyvéd szerint „Magyarországra mintegy ötvenezer olyan autót hoztak be, amely a környezetvédelmi besorolása szerint tetemes adókedvezményben részesült, miközben a valóságban az engedélyezetthez képest negyvenszeres károsanyag-kibocsátást produkált”.
Surányi óva int mindenkit a Volkswagen által felkínált szoftverfrissítéstől, azt „kábításnak és altatásnak” tartja. „Angliában 42 ezer szoftverfrissítés történt, az ügyfelek fele tapasztalt utólag üzemkárosodást az autójánál”, állítja az ügyvéd.
A Volkswagen csoport magyarországi importőre, a Porsche Hungaria Kft. a ügyfelek számát 35-40 ezerre teszi, a pertársaság által becsült 50 ezres darabszám a cég szerint túlzó. Ők egyébként javasolják a szoftverfrissítés mielőbbi elvégeztetését, mivel nem zárható ki, hogy ennek hiányában a hatóságok a későbbiekben korlátozhatják a gépjármű használatát.
A Volkswagen-botrány 2015 szeptemberében indult, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a gyártót azzal, hogy manipulálják a nitrogén-oxid-kibocsátási teszteket. A Volkswagen beismerte a csalást. Az ügy világszerte 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az unióban adtak el. A Volkswagen-csoporthoz tartozik az Audi mellett a Skoda, a Seat, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini és a Porsche, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, illetve a Scania és az MAN tehergépjárművek. Egy nyáron publikált kutatás szerint egyetlen dízelautó sem felelt meg a károsanyag-kibocsátást szabályozó európai irányelveinek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.