Csütörtökön üzemkezdettől két hétre bezár a Déli pályaudvar, a MÁV-Start nem biztosít pótlóbuszokat. Elmagyarázzuk, melyik vonatokat érinti ez, mit használjon helyettük, és mi mindennek az oka.
Csütörtökön a hajnali első vonatindulástól kezdve két héten át, október 17-én nap végéig bezárják a Déli pályaudvart. A MÁV a legszükségesebb karbantartást végzi el ez idő alatt, éjjel-nappal dolgozni fog annak érdekében, hogy a pályaudvar aztán zökkenőmentesen működhessen.
A karbantartás több kellemetlenséggel jár, pedig ezek némelyike kiküszöbölhető lett volna. Először is csak szeptember 18-án, véletlenül derült ki, hogy két hétre bezár a Déli pályaudvar, a MÁV addig nem tudatta ezt a lakossággal, ami semmiképp sem nevezhető korrektnek azokkal az ingázókkal szemben, akik úgy vették meg a bérletet, hogy annak érvényességi idejének felében vonatuk nem éri el szokott úti célját. A MÁV-Start azonban azt írja, a bérleteseknek a fel nem használt szakaszra vonatkozó arányos visszatérítési igényét teljesíti, ha az ügyfélszolgálatán kérik ezt.
Mi van a vonat helyett?
A másik kellemetlenség, amit el lehetett volna kerülni: noha az érintett vonatok jelentős része Kelenföldön fog végállomásozni ebben az időben,
a MÁV-Start nem indít pótlóbuszokat Kelenföld és a Déli pályaudvar között, és a BKK sem fogadja el a vasúti bérleteket az arra közlekedő járatokon.
A Déli és Kelenföld közötti közlekedésre tehát kizárólag a BKK 139-es, 140-es és 140A busza alkalmas, igaz, azok nem mennek be a kelenföldi buszvégállomásra, csak a többpercnyi gyaloglásra található Sasadi útnál, az autópálya bevezető szakaszán állnak meg. További probléma ezzel a megoldással, hogy ezek a buszok jelenleg is zsúfoltak, senki nem gondoskodott ezek sűrítéséről, illetve a járművek a Déli pályaudvartól a Sasadi útig 7 helyen állnak meg, így jóval hosszabb a menetidejük, mint a vonaté.
Aki Pest felé tart, annak ajánlatos Kelenföldön átszállnia a 4-es metróra, illetve az Óbuda felé közlekedőknek is célszerű lehet Kelenföldtől a 19-es villamos használata.
Mely vonatokat érinti ez?
A válasz röviden: gyakorlatilag mindegyiket, amelyik eredetileg a Déli pályaudvarról indul vagy oda érkezik. Azaz minden székesfehérvári, veszprémi és balatoni vonatot, a szombathelyi, zalaegerszegi gyorsvonatokat, a pusztaszabolcsi és százhalombattai, valamint a Tatabánya felől érkező személyvonatokat.
Ezek a vágányzár idején a Déli helyett mind Kelenföldre érkeznek, és onnan is indulnak.
Kivétel azonban a vasárnapi Budapest-Déli–Győr elővárosi gyorsított vonat és a zágrábi Agram nemzetközi gyorsvonat, ezek a Déli helyett a Keletibe érkeznek és onnan indulnak.
A Göcsej InterCity pedig Zalaegerszeg felé Kelenföldről indul, Zalaegerszeg felől viszont Budapest-Keletiig közlekedik, míg a Gradec gyorsvonat Zágráb felől csak Kelenföldig közlekedik, azonban a Keletiből indul Zágráb felé.
Mi az értelme a kéthetes lezárásnak?
Az utasok a lezárás után nem fognak észrevenni semmilyen változást, annak csupán annyi haszna van, hogy a pályaudvar továbbra is használható marad. Ahogy a Keleti és a Nyugati, úgy a Déli pályaudvar állomásának és vágányzatának komplex felújítása is régóta esedékes lenne, ez azonban százmilliárdos költség, ezért mindeddig halogatták.
De nézzük részletesebben: ez a karbantartás arról szól, hogy halaszthatatlan munkákat végeznek a vágányokon, a váltókon, a forgalmat irányító biztosítóberendezésen, a felsővezeték-hálózaton, az alagút rézsűjén, a támfalakon, a peronokon – mindezt csak a vonatforgalom teljes szüneteltetése mellett lehet elvégezni, írja honlapján a MÁV.
Éppen a lezárás előtti napokban merült fel egy régi-új ötlet, miszerint egy nagyjából 300 milliárd forintos alagutat építenének a Déli és a Nyugati pályaudvar között. Ennek az ötletnek nemcsak az lenne az előnye, hogy egy újabb metrószerű jármű kötné össze Budát Pesttel, hanem hogy kiváltaná a Déli és Nyugati pályaudvar szerepét, azaz
a két pályaudvar mai formájában megszűnne, az állomások lekerülnének a föld alá.
Ezzel elkerülhetnék a két pályaudvar méregdrága felújítását. A projektről persze nincsen még döntés, kivitelezése pedig sok évben mérhető, ha egyáltalán megvalósul. Felmerül a kérdés tehát, hogy mi lesz addig, erre azonban jelenleg semmilyen forgatókönyv nincsen, maradnak az időközönként várható, hetekig tartó karbantartások a Déli pályaudvaron.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.