Teljesen logikátlan a megszellőztetett debreceni-kismacsi helyszín kiválasztása, egyre több jel mutat arra, hogy akár a Déli Ipari Parkban vagy attól nem messze épülhet a gyár.
Korábban a hvg.hu cikksorozatban foglalkozott a debreceni BMW-gyárral, először azt néztük meg, hogyan titkolózott a tárgyalások alatt a város, majd arról írtunk, nem mindenki örül a gyárnak. „Kétszáznál is több helyrajzi szám és megbecsülhetetlen számú tulajdonos osztozik azon a 400 hektáron, ahol a BMW új gyára épül Debrecenben. Sokakkal beszéltünk, köztük a legnagyobb terület bérlőjével is. Hivatalos ajánlatot egyelőre senki sem kapott arról, hogy az önkormányzat mennyit fizetne a földekért, vagy adna-e másik területet cserébe. A leendő gyár környékén lakók közül sokan aggódnak, hogy felborul az életük” – írtuk akkor.
A Népszava pedig most arról ír, közel sem biztos, hogy a beharangozott helyszínen épül a gyár, a lapnak több forrása arról beszélt, hogy teljesen logikátlan a megszellőztetett debreceni-kismacsi helyszín kiválasztása, egyre több jel mutat arra, hogy akár a Déli Ipari Parkban vagy attól nem messze épülhet a gyár.
Ilyen jel például, hogy a déli területen gőzerővel építik az infrastruktúrát, illetve van ott is egy kétszer-két kilométeres, vagyis négyszáz hektáros üres telek, továbbá az a Continental gyár is pont ide települ, amelyik – mások mellett – épp a BMW modellekhez gyárt első-szerelésű gumiabroncsokat, állítja a napilap.
Egy helyi arról beszélt, szerinte csak azért dobták be a köztudatba a kismacsi helyszínt, hogy a sajtó rácsapjon, közben pedig elkezdik felvásárolni az értéktelenebb, de az autógyár szempontjából nagyon is ideális déli területeket. Csige Tamás, Hajdúdorog polgármestere egy, a beruházásról szóló bejegyzés alá azt írta az egyik közösségi oldalon: van egy egy fogadása, hogy nem ott lesz a BMW ahová azt beharangozták. „Gazdák tiltakoznak, túl jó a föld minősége, Debrecen városa 44 milliárdos hitelt vesz fel a földterület vásárlásához, Fidesz-vezetők meghallják a gazdák hangját, másik helyszín lesz, mindenki örül” – vezette le a lehetséges folyamatot.
A debreceni déli ipari területen most is folynak olyan beruházások, amelyekre a BMW gyárnak elvileg szüksége lehet:
- Az E.ON hatalmas transzformátor alállomást épít, a négymilliárdos beruházás jövőre lesz kész.
- Fejlesztik a közelben található nemzetközi repülőteret is, 1,6 milliárd forintért egy 8 kilométeres speciális, úgynevezett SRA védelmi kerítést, és ugyanilyen hosszú ellenőrző utat is építenek.
- A vasúti infrastruktúra is könnyen elérhető innen.
- Nagyjából tíz kilométer hosszan fektettek le itt gázvezetékeket, amivel mind a Continental, mint a szintén itt épülő Krones AG telephelye elérhető, csakhogy a csövek fektetése nem állt meg, s további közel három kilométert építettek ki, amivel épp egy nagyjából négyszáz hektáros, vagyis a BMW-nek megfelelő telket értek el.
Hol lesz akkor a gyár? Salgó András, a BMW sajtószóvivője a Népszavának azt mondta: „a BMW soha nem közölt konkrét adatot a helyszínről, csak azt, hogy egy négyszáz hektáros területről van szó, Debrecen mellett.”
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.