A becsődölt magánvállalkozó helyett a hévízi önkormányzat cége üzemelteti a sármelléki repteret, immár hat éve. Az utasforgalom csökken ugyan, de a magyar állami támogatás növekszik.
A G7 portál pedig kiszámolta, hogy minden egyes sármelléki reptérre érkező – elsősorban német és orosz nyugdíjas – turista 25 ezer forintjába került az adófizetőknek, ennek ellenére 6,6 milliárdért tovább fejlesztenék a repteret. Tavaly már 14 ezer fő alá csökkent az utasok száma, a portál számításai szerint pedig az állam 2016-ig összesen 5,6 milliárd forintot költött el a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó SGH Aviation Hungary Kft. által üzemeltetett reptér támogatására.
Ebből beruházásokat finanszíroztak és a működtetési veszteségeket egészítették ki, februárban pedig arról döntött a kormány, hogy érkezik a már említett 6,6 milliárd, új fejlesztéseket indítanak. Ha oda-vissza úttal számolunk, akkor egy érkező turista átlagosan 25 927 forintjába került az adófizetőknek 2004 és 2016 között. A KSH adatai szerint 2017-ben a külföldi turisták napi átlagos költése 21 ezer forint volt.
„Így azt mondhatjuk, hogy a tipikusan egy hétre érkező charterjáratok támogatásával nem veszít az állam, de a feltehetően 70 ezer forint körüli állami bevételnek közel harmadát elviszi a reptéri támogatás” – írja a G7.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.