Állítólag volt olyan ajánlat is, hogy előre megígért rendelésekkel "fizetnének" a cégért.
Megszerezné a Dunakeszi Járműjavító 50 százalékáta Transzmasholding orosz vasúttechnikai óriáskonszern, de az Index szerint az üzletben több furcsaság is van.
Kirill Lipa, a Transzmasholding cégcsoport vezérigazgatója a napokban egy orosz üzleti lapban bejelentette: cége arra számít, hogy a magyar választások után 3 hónapon belül befejezik a tárgyalásokat az állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavító Kft. 50 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
A cég később elsősorban belföldi beszállításokra számít, de szóba jöhetnek más külföldi megrendelések is: a Transzmasholding és Járműjavító tavaly például közösen vitt el egy 700 vasúti kocsis egyiptomi tendert.
Az ügylet bejelentése több szempontból is érdekes. A belföldi, magyarországi piacon most nincs nagy szükség vasúti gyártásra, felújításra vagy karbantartásra. A villamosokat a helyi városi tömegközlekedési cégek beszerzik, karbantartják, a MÁV pedig Szolnokra költöztette járműjavító kapacitását.
A Transmaszholding cégcsoport cégcsoporthoz tartozik a 3-as metró szerelvényeit felújító Metrovagonmas, de ez az üzlet hamarosan lezárul.
A gödöllői HÉV és a 2-es metró tervezett összekötéséhez viszont a kormány itthon gyártatna járműveket, így ez a beruházás már szóba jöhetne Dunakeszin, bár van olyan szakági vélemény is: rémálom lenne, ha az oroszok gyártanának ilyen járműveket. A kisföldalatti és a fogaskerekű járműcseréje szintén hazai megrendelés lehetne.
Az 50 százalékos tulajdonrész megvásárlásáról szóló tárgyalások egy ideje húzódnak már. Az ügyletről az orosz üzleti lap szerint először Gyenisz Manturov ipari kereskedelmi miniszter beszélt 2016 őszén, akkor még általános gyártás tervét vetették fel. Tavaly nyáron a Transzmasholding társtulajdonosa, Andrej Bokarev már az árat is emlegetett, ami konkrét pénzösszegben kifejezve nulla forint lenne, bár korábban százmillió dolláros nagyságrendű vételárról is keringtek hírek. Az oroszok állítólag volt szovjet országok megrendeléseivel „fizetnének”.
Az Index megjegyzi: utóbbi lehetőség azért is lenne nehezen érthető, mert Magyarországon drágább a gyártás, a munkaerő, és még szállítási pluszköltség is keletkezik. Ugyanakkor az oroszoknak az országgal szemben még mindig élő uniós gazdasági szankciók miatt így is jól jöhet, hogy tulajdonrészt szereznek egy EU-tagország járműjavítási profilú cégében.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.