Ha minden igaz, a magyar vasút utasainak meg kell majd ismerkedniük egy új fogalommal az IC-k, vagyis az InterCity-k mellett. 2019-től jönne az IC Plusz, ami egyes vélemények szerint magával hozhatja az eddigi IC-rendszer szétzilálását.
A sebes-, a zónázó, a gyorsvonatok és az InterCity-k után új szolgáltatás jöhet a MÁV-Startnál 2019-től. Az Indóház.hu szerint Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója a Magyar Vasút 2017 konferencián beszélt az új vonatnem terveiről.
Az IC Pluszok kétórás ütemben járnának, úgynevezett többcélú termes kocsikkal, amelyekben megtiltanák a mobiltelefonálást.
Egyes fővonalakon bevezetik a 160 kilométer per órás közlekedést, például a debrecenin, amelyet legutóbb Szolnok és Püspökladány között újítottak fel, majd következik a Püspökladány–Ebes- valamint az Ebes–Debrecen-szakasz is. Az IC Plusz bevezetésével az IC-k az eddiginél több helyen állnak majd meg, bár részleteket erről még nem tudni.
Az IC Plusz kocsijai ismerősek lehetnek majd, a prototípust már korábban bemutatták. Szolnokon gyártják a szerelvényeket, és az első húsz állítólag 2018 márciusa és szeptembere között lesz készen.
Az IC-rendszer szétzilálása?
A Fonódó blog megpróbálta összeszedni, mit hozhat a magyar vasút utasainak az IC Plusz bevezetése.
A cikkben felvetik, hogy annak idején a gyorsvonatok bevezetése is egyfajta luxusnak számított, ritkábban jártak a személyvonatoknál, és kevesen engedhették meg maguknak. Később a gyorsvonatok egyre több helyen álltak meg. Aztán jöttek az InterCity-k, modern és kényelmes kocsikkal, a gyorsoknál jóval rövidebb menetidővel. És ha minden igaz, az IC-k csábereje is csökkenhet azzal, hogy több helyen állnak majd meg. Az egykor fényes IC-vagonok között is egyre több lepukkant található.
A Fonódó blog szerint a vonatmegállítás tipikus társadalmi csapda: egy újabb megállás keveseknek nagyon jó, sokaknak viszont romlik a helyzetük, mert kicsit később érik el céljukat. „De a sokak nem tiltakoznak pár perc miatt, a hangos kevesek viszont, különösen, ha befolyásos politikus, polgármester, képviselő van köztük, sokszor célt érnek” – fogalmaznak az írásban.
Egyelőre nem tudni, hogy az IC Pluszra drágább lesz-e a jegy, mint az IC-re, és ha igen, mennyivel. Vagy lehetséges-e esetleg az, hogy az IC-pótjegyek árát lentebb viszik a gyorspótjegy szintjére. A blog szerint szintén kérdéses, hogy a szolgáltatás indulásának időpontjáig az új kocsik sorozatgyártása eléri-e a kívánt szintet, és lesz-e elég új vagon.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.