Gazdaság hvg.hu 2017. január. 19. 13:31

Visszaperli saját dalait a Sonytól Paul McCartney

Akárhányszor a Hey Jude-ot éneklem a színpadon, mindig az jár a fejemben: ezért nekem valakinek fizetnem kell, pedig ez az én dalom! Mindezt Paul McCartney fejtegette már egy ideje, most pedig egy New York-i bírósághoz fordult, hogy visszaszerezze legendás számait, melyeknek a szerzői jogát még 1970-ben veszítette el.

1985-ben Michael Jackson élete talán legjobb üzletét kötötte: potom 41,5 millió dollárért Paul McCartney orra elől vásárolta meg a Beatles-dalok szerzői jogait. A mintegy 200 sláger pedig azóta ennek az összegnek a sokszorosát hozta vissza. Jackson cégét azután 1995-ben a japán Sony vásárolta fel. Ők már igazi cápának számítanak a piacon, olyan klasszikusok dalainak szerzői jogai is a portfóliójukban vannak, Elvis Presley, illetve maga Michael Jackson.  És akkor ne említettük az olyan mai csillagokat, mint Taylor Swift, Rihanna, Eminem és még sokan mások.

Paul McCartney perét óriási figyelem kíséri a popzenei piacon, hiszen precedensértékű ítélet születhet. A Duran Duran már megpróbálta ugyanezt, de Nagy-Britanniában. Hosszas pereskedés után a bíróság ott úgy döntött: nem illetékes amerikai szerzői jogi ügyekben. Ezért perel Paul McCartney New Yorkban. Meg persze azért, mert nem akar mindig másnak fizetni akkor, amikor a Hey Jude-ot énekli a színpadon.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.