Szinte észrevétlenül lépett hatályba két olyan, az EU által kikényszerített jogszabály-módosítás, ami a kormány eddigi rezsiharcos hozzáállását is alapjaiban megváltoztathatja.
A kormány rezsiharcának továbbvitelében is jelentős változást hozhat a Magyar Közlönyben múlt héten csütörtökön megjelent két jogszabály-módosítási passzus. Mindkettőt Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) elnöke jegyzi. Az egyik a villamos energia rendszerhasználati díjakról, csatlakozási díjakról és díjszabási keretszabályokról szóló energiahivatali rendelet, a másik pedig ugyanez, csak a földgáz rendszerhasználati díjakra vonatkozóan. De szó sincs arról, hogy ezek pusztán technikai jellegű, vagy pontosító, aktualizáló jellegű módosítások lennének, bármennyire is ezt sugallja, hogy több mint 50 jogszabály-módosítás között jelentek meg a passzusok.
Mindkét rendelet egy, a Magyarországgal szembeni brüsszeli kötelességszegési eljárásra adott észszerű, meghátráló, és főként: a továbbiakra nézve meghatározó jelentőségű válaszként értelmezhető.
Az Európai Bizottság 2015. február 27-én azért indított kötelezettségszegési eljárást, mert úgy találta, hogy hazánkban az ún. harmadik energiacsomag passzusainak átültetése és érvényre juttatása nem történt megfelelően. A Bizottság több dolgot is kifogásolt. Például azt, hogy a magyar jogszabályok nem biztosítják az energiahivatal függetlenségét (a most megjelent jogszabály szakterületén maradva: a csatlakozási, rendszerhasználati és a külön díjak megállapításában sem), márpedig ezt megköveteli az EU irányelve. De az is előkerült, hogy a MEKH energetikai, rezsicsökkentés témájú döntései ellen Magyarországon nem biztosított a jogorvoslat lehetősége.
Ezzel kapcsolatban két dolgot érdemes visszaidézni:
Az egyik az, amiről 2015 nyarán a hvg.hu is beszámolt, hogy a kötelességszegési eljárás részeként az Orbán-kormány kész feladni a rezsicsökkentést – legalábbis ez volt az üzenete annak a hivatalos, az uniós energetikai biztosnak küldött kormányzati levélnek, melyben a kormány olyan lépéseket helyezett kilátásba, amely alapján a rezsiharc abban a formában, ahogy addig folyt, véget ér. A Brüsszelnek küldött kormányzati dokumentumban három fontos lépést ígértek meg (konkrét időpont nélkül, de utalva annak sürgősségére):
- Átalakítják, háromlépcsőssé teszik a rendszerhasználati díjak (azokon belül átviteli/szállítási és elosztási díj) ármegállapítási rendszerét.
- A kormány megszünteti azt a helyzetet, hogy a szolgáltató költségei közt vannak figyelembe nem vehető költségek (mint a közműdíj, tranzakciós adó, energetikai különadó stb.)
- Módosítják a rendszerhasználati díjak megállapítási rendszerét.
Kapitulál az Orbán-kormány a rezsiharcban?
Kész feladni a rezsicsökkentést az Orbán-kormány - ez a lényege annak a hivatalos, az uniós energetikai biztosnak küldött kormányzati levélnek, melynek tartalmát a hvg.hu megismerhette. Nem egyszerűen a rezsicsökkentés leállításáról van szó: a leírt, kilátásba helyezett lépések nyomán aligha kerülhető el a gáz és az áram drágulása.
A másik pedig, hogy idén, október elején az állami rezsicég éléről távozott Horváth Péter. Az orbáni nomenklatúrának az az embere, aki még mint energiahivatali elnök végig asszisztált a kormány rezsiharcához; rábízták a populista politika szakmaivá álcázását. Horváth a 2014-es választásokig el is játszotta a ráosztott szerepet: a Hivatal határozataival szentesítette a lakossági energiaszolgáltatásban a kormány intézkedéseit – azon az áron is, hogy a MEH (majd MEKH) a függetlenségéből is feladott.
Távozott az orbáni rezsiharc kíméletlen tábornoka
Nem vezetheti tovább az állami rezsicéget, sőt állami alkalmazotti státusától is megválik a 2010 utáni orbáni energiapolitika szürke, de könyörtelen végrehajtója. Horváth Péter a simicskátlanítás és a Lázár-Seszták-párharc vesztese. Fellegi Tamás, a 2010-es kormányváltás után frissen kinevezett fejlesztési miniszter egyszer találkozott Matos Zoltánnal.
Mindkét tételt azért fontos most újra felidézni, mert e perspektívából nézve egyértelmű: Dorkotának Horváth nem uniókompatibilis intézkedéseit kellett most Brüsszel által is elfogadhatóan rendeznie. A hatályba léptetett jogszabálymódosításokról maga a MEKH írta azt, hogy „az Európai Bizottság kritikáit figyelembe véve” módosították a GET (ez a földgázellátásról), illetve a VET (vagyis: a villamos energiáról szóló törvények) passzusait.
A két jogszabály háromszintű szabályozás kialakítását írja elő, és a MEKH függetlenségének visszaállítására irányul.
Az első (rendeleti) szintet a Hivatal elnökének rendeletei alkotják. Ilyen rendeletben kell megállapítani a rendszerhasználati, a csatlakozási és az elosztó által külön díj ellenében nyújtott szolgáltatások díjainak keretszabályait és alapelveit, valamint a konkrét díjakhoz kapcsolódó áralkalmazási szabályokat. A második szintet a Hivatal által készített módszertani útmutatók jelentik, amelyek az indokolt költségek megállapításának, illetve a díjak árszabályozási cikluson belüli karbantartásának módszereit ismertetik és kizárólag magára a Hivatalra írnak elő alkalmazandó módszereket, illetve tartalmaznak előírásokat, konkrét szabályokat. Ezeket az útmutatókat a Hivatal a honlapján fogja közzétenni, így mindenki megismerheti őket. Végül a szabályozás harmadik lépcsőjében a Hivatal határozatban állapítja meg a díjakat, ezáltal biztosítva az engedélyesek számára a díjakkal szembeni rendes jogorvoslat (a bírósági felülvizsgálat) lehetőségét.
Ha mindez nem is jelenti az orbáni rezsiharc azonnali felszámolását, de tény: mostantól nem lehetséges úgy átgázolni az iparágon, ahogyan azt a kormány 2012 óta tette (amikor akár bírósági döntést is figyelmen kívül hagytak a rezsiharc várt eredményének biztosítása érdekében). E „nehezített pálya” is magyarázhatja, hogy bár az idén nyáron lezajlott Lázár–Seszták-csörte végén úgy tűnt, a rezsiharcban bő másfél éve támadóékként használt állami rezsicéget (ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.) bedarálják, a fejlesztési miniszter végül nem így döntött.
Sesztáknak szeptember 15-ig stratégiát kellett Orbán elé tárnia. Ebben valószínűleg erőteljesen támaszkodni tudott a Lázár Jánossal szemben eddig is mögötte álló MVM-re, így nem is olyan meglepő, hogy az ENKSZ bedarálása helyett annak élére egy dörzsölt, sokat látott szakmabelit ültetett – az MVM vezetéséből. Az állami rezsicég élére kinevezett Kóbor Györgynek pedig az lehet a legfőbb feladata, hogy a gyakorlatban is megtalálja az utat a rezsicsökkentés 2.0 végrehajtásához. Mert ahogyan az a fentiekből az következik: az eddigi önkéntes és proaktív energiahivatali támogatásra már nemigen számíthat.
Az állam visszavesz: gázárcsökkentési ámítás felsőfokon
Megérte? Mit kezdett a visszaállamosított területekkel az állam, amely az elmúlt hat évben ötezermilliárd forint értékű vagyonra tette rá a kezét? Ezt mutatjuk be HVG Dosszié sorozatában. Második rész: gázszolgáltatók. Csaknem ezermilliárd forint folyt el arra, hogy az állam az energetikában szerezzen kellőnek tartott részesedést.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.