A kormányzat annyira biztos benne, hogy a Paks II. beruházás zöld utat kap Brüsszelben – és így gőzerővel megkezdődhet a projektcég felpumpálása –, hogy tendert írtak ki mintegy ezer céges mobiltelefon és a hozzájuk tartozó szolgáltatási csomag beszerzésére.
A Közbeszerzési Hatóság honlapján megjelent felhívás szerint az állami tulajdonú MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zártkörűen Működő Részvénytársaság (továbbiakban: Paks II.) Zrt. október 27-i határidővel szolgáltatásmegrendelésről szóló felhívást tett közé. A 10 napos határidővel (vagyis: meglehetős sürgősséggel) paraméterezett pályázat lényege, hogy az állami cég több mint ezer (!) mobiltelefonra – és az azokhoz szükséges telefonos és mobilinternetszolgáltatásra – kér ajánlatot.
Az új paksi atomerőmű építésére létrehozott cég tehát úgy tervezi: hamarosan sokkal több munkavállalója lesz, mint a jelenlegi létszám. Mindez egyrészt azért meglepő, mert a Paks II. Zrt.-nek jelenleg 300 fős sincs a dolgozói létszáma. Legalábbis erről nyilatkozott júliusban Lázár János a Parlamentben – egy képviselői interpellációra adott válaszában; a mely szerint
a projekttársaságnak 277 munkavállalója és 1 fő megbízott dolgozója van.
Maga a közbeszerzési felhívás azonban másrészről is furcsa. Azért, mert jelenleg az atomerőmű-építési projekt hivatalosan több fronton is hónapok óta jegeltetve van. Brüsszelben több vizsgálat is folyik a beruházás miatt Magyarország ellen, az orosz kölcsönből tervezett beruházással azonban odahaza is komoly problémák vannak, mivel a hitelt folyósítani rendelt bank csődközeli állapotban vegetál, az idehaza a hatóságok által szeptember végén kiadott, a projekt tényleges megkezdéséhez feltétlenül szükséges környezetvédelmi engedélyt a Greenpeace és az Energiaklub közösen megfellebezte, mert az engedély alapjául szolgáló hatástanulmányt több ponton is megalapozatlannak és elhibázottnak találták.
A képhez az is hozzátartozik, hogy éppen az Energiaklubot a napokban össztűz alá vette az adóhatóság – de az iratlefoglalások és házkutatás okát sem akkor, sem azóta nem közölték. (Fülöp Orsolya szakmai igazgató szerint nem kizárt, hogy ismét a norvég támogatás áll az ügy hátterében, hiszen az Energiaklubban a NAV csak ez iránt a norvég alapos projekt iránt érdeklődik. Furcsa maga a kiszállás is: Fülöp szerint bármit átadtak volna maguktól is, ha a NAV bekéri az iratokat. Ahogy a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) és a NAV múltkori vizsgálatai idején is végig együttműködőek voltak – azok a vizsgálatok végül semmilyen jogsértést nem tártak fel, és a norvég támogatások is újraindulhattak. "Most is tiszta lelkiismerettel állunk minden vizsgálat elébe" – hangsúlyozta Fülöp.)
Mindezek ismeretében a mobiltelefon-flotta beszerzésére kiírt pályázat legalább is szokatlan. Arra utal, hogy
kormányzati szinten úgy gondolhatják, hogy hamarosan elhárulnak a cég előtt lévő akadályok.
A tenderre jelentkezőknek összesen 871 darab dolgozói, 122 darab vezetői és 28 darab kiemelt vezetői mobilra kell ajánlatot tennie. Emellett garantálnia kell, hogy a paksi erőmű területének leárnyékolt zugaiban is lesz térerő, és a szolgáltatási csomagnak része nem csak a mobiltelefonos hangszolgáltatás, de differenciált módon a mobilinternetes szolgáltatás is. A kiírásban mindezért valamivel több, mint nettó 195 millió fornitos célár szerepel.
Iparági források közlése szerint ekkora méretű flottabővítés egyáltalán nem megszokott a mai magyar gazdaságban. Bár az már nem csak a nagy cégeknél bevett gyakorlat, hogy az éppen lejáró flotta-szolgáltatások újratárgyalása idején a meglévő szolgáltató mellett a versenytársakat is ajánlattételre kérik fel, de ahogyan egyikük fogalmazott: "Ilyen szintű bővítés ma már szinte soha nem történik" a szektorban. Néhány tucat, esetlen 1-2 százas bővítés előfordul – főként a cégek bővítése, vagy a riválisok felvásárlását követően az új dolgozók mobiljának saját flottába illesztések esetén –, de egy (méretét tekintve: közepes szintű) cégtől ezer új előfizetőre szóló felhívás ritka kivétel a mobilszolgáltatási szektorban. Ennél fogva az várható, hogy mindhárom nagy mobilszolgáltató (Telekom, Telenor, Vodafone) beszáll a versenybe – de elképzelhető más szereplők (pl. Invitel, Digi, UPC) felbukkanása is.
Ámon Ada: Sajnos, az ostoba üzenet is eljut a választóhoz
A magyar energiapolitika egyik legfőbb baja ma az, hogy a rövid távú haszonszerzésre törekvő politikusok félnek a hosszú távú megoldásoktól. Az energiahatékonysági projekteknél is megelégednek azzal, hogy adnak félmilliárd forintot hűtőgépcserére, mert akkor szerintük már zöld mázzal lekenhető a költségvetés. Az Energiaklub élén szerzett tapasztalatait most uniós szinten kamatoztató Ámon Adát kérdeztük.
Frissítés: Cikkünk megjelenése után a projektcég közleményt adott ki. E szerint a Paks II. Zrt. jelenlegi mobilszolgáltatói keretszerződése november 30-án lejár, így a cég a szolgáltatás folyamatosságát igyekszik biztosítani a most megjelent közbeszerzési kiírással. Az állami vállalat közlése szerint a közbeszerzési eljárás a szerződéskötéstől számított 48 hónapra szól, így "a kiírásban szereplő előfizetési darabszámok egyrészt a személyi állomány előzetes fejlesztési terveihez igazodnak, másrészt tartalmazzák a dolgozók feltételezett mobiltelefon-cseréjét is". Fontosnak tartották közölni azt is, hogy a közbeszerzési kiírásban szereplő számok "tájékoztató jellegűek", az ott szerelő szereplő darabszám ugyanis lehet akár 30 százalékkal kisebb is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.