A kormány kétévi egyezkedés után, Brüsszel kifejezett kérésére átírta a protekcionistának talált útépítési tenderfeltételeket – gyakorlatilag ugyanarra a protekcionista feltételrendszerre, ami korábban is volt.
Az egész uniós támogatású útépítési tender-rendszer értelmét veszíti, ha az nyer rajta, akinek a gépei a legközelebb vannak az építési területhez.
Márpedig a 444 elemzése szerint erre a peremfeltételre támaszkodnak a kormány új kiírásai. Ráadásul épp ez a tétel volt az a pályázati követelményrendszerben, mely miatt két évig nem is jött pénz az EU-tól, majd tízmilliárdokat vontak el a győztes projektektől Brüsszelben, és ami miatt Lázár János évekig alkudozott az Európai Bizottsággal – ami végül azzal zárult, hogy ezt a protekcionista kitételt kiveszik az útépítési pályázatokból.
Az eredmény: akár 1 milliárd forinttal is többet kérhet kilométerenként az a cég, akinek közelebb van aszfaltépítő telepe. Ez egy nagyobb beruházásnál drasztikusan megemelheti az útépítések árát.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.