Egy strandtojás, amibe minden értéktárgyat bele lehet pakolni, okoskütyüs karkötő zárja, ha bizergálják, elkezd sípolni, mint egy riasztó – és GPS-nyomkövető is van benne, ha elszaladnának vele. Ja, és sírhelykereső applikációnak indult. A hajdani iWiW-vel nagyot gurító technológiai garázscég ma már több mint száz főt foglalkoztat, azonban azóta sem sikerült olyan emlékezeteset alkotniuk, mint a nagy sikerű közösségi oldal. Ez azonban most megváltozhat, legalábbis az elmúlt hetekben beharangozott mobilszéfjük prototípusát eddig világszinten lelkes érdeklődés fogadta, ami ráadásul egy égető problémára nyújt megoldást: mit csináljak az értéktárgyaimmal, ha a strandon csobbanni akarok?
Ma már nemcsak a bagót kell félteni a strandi szarkák miatt, hanem ott van az alsó hangon több tízezres, tenyérméretű okostelefon, a Ray Ban Aviator napszemüveg, ami ha kamu is, mégse szeretnénk lábbal kitapogatni az iszapból, ezért aztán rábízzuk a törölköző bújtató hatalmára, ami olyannyira azért nem megnyugtató, hogy ne feszengve pillantgassuk ki a vízből.
A probléma tehát régóta adott, amire most a Beachegg-gel kínál megoldást egy technológiai cég, amelynek ez lesz első fizikai terméke. A „strandtojás” a technológiának és designnak egy olyan öszvére, amely lehetővé tenné a Virgo Systemsnek, hogy kilépve a nem éppen látványos szoftverfejlesztői szerepből, ismét egy populáris, mindenki számára hasznos IoT (Internet of Things) termékkel hívja fel magára a figyelmet.
De hogyan vigyáz a tojás az értékekre?
A Beacheggbe egyszerűen bele lehet pakolni mindent, amit biztonságban szeretnénk tudni – és ami a 6 literes tárolóba belefér –, majd az okoskütyühöz tartozó karkötő hozzáérintésével lehet lezárni, akárcsak a sport- és wellnesslétesítmények öltözőinek szekrényét. Azonban ez a karkötő rezeg is, értesítve az önfeledten lubickoló tulajdonost, ha valaki babrálni kezdi a tojást, ami pedig sípol, akár egy autóriasztó. Ha pedig valaki elszalad a tojással, amikor legközelebb gép vagy okostelefon elé kerül a tojástulajdonos, a GPS-követőnek köszönhetően megnézheti, hol van a tároló, vagy hol törték azt fel. Ez elsőre sovány vigasznak tűnhet, hiszen az értékeinknek ekkorra már valószínűleg búcsút inthetünk, de rávilágít az eszköz filozófiájára.
A Beachegg nemcsak az esztétika miatt tojás formájú, és nem is csak azért, mert a szerkezetéből adódóan kiváltképpen szilárd – tehát nehezen feltörhető –, hanem fontos a szimbolikája is. A tojás, amit figyel a high-tech madár
– mutat rá Csapó Balázs, a termék vezető designere arra, hogy a cél nem a törhetetlenség, hanem egy olyan fejlett, technológia alapú védőháló, ami meggyőzi a tolvajt, hogy inkább könnyebb préda után nézzen. „Minden zár feltörhető vagy kijátszható, de miért vállalkozna arra valaki, hogy egy sípoló tojással a kezében meneküljön, nyomában a tulajdonossal, aki lekövetheti az útját, ha egyszer ott vannak azok, akik még mindig a törölköző alá dugdossák értékeiket?” – teszi fel a költői kérdést Csapó.
Sírhelykereső applikációnak indult |
Bár a Virgo stratégiájában egyértelműen megfogalmazott cél volt, hogy 2015-ben a hardver területén is bemutatkozik, az első fizikai designtermék alapötlete kívülről érkezett: Halmi Gergő 2014-ben egy olyan alkalmazás ötletével kopogott be a céghez, ami a temetőbe látogatóknak segítene megtalálni szeretteik sírját. A Virgónál – ahol régóta foglalkoznak tanácsadással is – nem találták életképesnek az ötletet, amire Halmi előállt egy másikkal: a talajhoz rögzíthető, mobil strandi páncélszekrény tervével. A termék ebben az esetben sem volt igazán életképes, ellenben egy valós problémára irányította a figyelmet, amin elkezdtek dolgozni, és végül 50 százalékkal be is szálltak a projektbe. |
A tojást ugyanakkor nemcsak a tulajdonos figyelheti, hanem bárki, aki rendelkezik az applikációval, és felkérjük a feladatra, így akár egy barát, vagy akár a strand biztonsági embere, ami előirányozta az értékesítés üzleti modelljét is.
A Beachegg saját használatra is megvásárolható lesz, de elsősorban a hotelek és strandok a fő célcsoport: bérbe adnák az eszközt vendégeiknek, akiknek így nem kéne magukkal vinniük azt, és az őrzés-védés feladatát is átvállalná a személyzet.
„Minek a lakásba WC, ha van a folyosó végén is?”
Ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy amíg Magyarországon és a régióban egy valós problémáról beszélhetünk, addig mennyire jellemzőek a strandi szarkák mondjuk Nyugat-Európában, ahol a biciklit lezárás nélkül az utcán merik hagyni, és becsületkasszás újságosdobozok működnek. Csapóék tapasztalata mégis az, hogy van érdeklődés, csak éppen nem a félelem a hajtóerő, hanem a hype, a designkütyük iránti őrület.
Bár utóbbi kétségtelenül jellemző tendencia, azért van egy másik kérdéses pont, ha visszatérünk a b2b értékesítés elképzeléséhez. Mégpedig az, hogy miért érné meg egy hotelnek a vendégek tojásait felügyelő őrszolgálatot fenntartania, amikor már valószínűleg így is van egy önkiszolgáló, zárható szekrénysoruk, de ha nem, még mindig költséghatékonyabb és biztonságosabb telepíteni egyet, mint minden egyes tojáshoz kiszaladgálni, amit eltalált egy labda.
Ha az egyszerűség a rendezőelv, akkor persze jó a szekrénysor is, de ne becsüljük alá az emberek kényelmi igényeit, nagyon sok múlik az apró részleteken. Például nem mindegy, hogy el kell-e ballagnom a szekrényhez, ha kell egy kis pénz, vagy meg akarom nézni, hogy hívtak-e – vagy egyszerűen csak ki kell nyújtanom a karomat. Korábban a társasházak építésénél is úgy voltak, hogy minek a lakásba WC, ha van a folyosó végén is.
– utal az apróságnak látszó részletek erejére Csapó.
Jelenleg egy biztosítótársasággal is folynak a tárgyalások. Ez lehetővé tenné, hogy ha mégis bármi történne, akkor se érje kár a tojások tulajdonosait vagy bérlőit. Közel van a megegyezés egy nagy telekommunikációs vállalattal is, amely globális internetelérést biztosít a tojásoknak M2M, azaz Machine-To-Machine adatroaming formájában, aminek az éves díját az appon keresztül lehet majd “feltölteni”. A telekommunikációs cég ugyanakkor mint értékesítési partner is érdeklődik, 2017-től a webáruházukba és bolthálózatukba is tervezik beemelni a terméket.
A csapat nyár közepén indítja közösségi finanszírozási kampányát, amely választ ad majd a Virgónál jelenleg mindenkit lázban tartó kérdésre: vásárlásra váltható-e az emberek érdeklődése és szimpátiája?
Van, aki a földbe fúrná értékeit |
Nem a Beachegg az első próbálkozás az ominózus probléma felszámolására, a Serenity névre hallgató okoskütyü, amely a táska cipzárjára rögzíthető, szintén a tulajdonos vagy egy harmadik fél okostelefonján jelzi, ha illetéktelen kezek nyúlnak hozzá, de arra is fegyelmezteti gazdáját, ha ő egyszerűen csak megfeledkezett táskájáról és otthagyta valahol. Az ötletgazda a Kickstarteren próbálta megpörgetni találmányát, azonban miután csak a negyede jött össze a remélt összegnek, törölte projektjét. Egy másik, jóval egyszerűbb, technológiát hanyagoló elképzelés, a Beach Vault ugyanitt viszont megnyerte az adakozókat, és sikeres kampányt zárt. A kézi erővel a homokba csavarható tároló, a törölköző – mitöbb a föld – alatt őrzi az értékeket, és bár így nyugodtan szendereghetünk, azért ha csobbanni indulunk, sokkal nagyobb biztonságot nem nyújt, mintha egyszerűen bedobnánk a cuccokat a törölköző alá. Nem beszélve arról, hogy egy füves balatoni placcon vagy a sziklás tengerpartot kedvelők számára használhatatlan. |
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.