Tarlós tengerentúli kollégájának is szívügye a villamos
Az 1950-es évek után újra közlekedne villamos New Yorkban a főpolgármester csütörtökön ismertetett terve szerint. A javasolt 25,7 kilométeres vonal Brooklynt és Queenst kötné össze fellendülőben lévő, de ritka metróhálózatú városnegyedeken át.
A Bill de Blasio főpolgármester által javasolt, Brooklyn-Queens-Connector (BQX) néven emlegetett vonal villamosai 18 kilométeres átlagsebességgel haladnának az East River mentén, érintve 13 olyan lakótelepet, ahol 40 ezer ember él.
Az építkezés legkorábban 2019-20-ban kezdődne, és öt év múlva fejeződne be. A beruházás 2,5 milliárd dollárba (692 milliárd forint) kerülne, kilométerenként 97,5 millió dollárba (26,5 milliárd forint), vagyis olcsóbb lenne a metrónál. A városháza számításai szerint a New York-i villamoson kezdetben heti 24 500 ember utazna, 2035-re azonban már 48 900.
Az elképzelés szerint a villamosépítés részben megtérülne abból a többlet adóbevételből, amely a beruházás nyomán fellendülő gazdaságból származna. Viteldíjakból évi 15 millió dollár bevételre számítanak, ami a működési költség 68 százalékát fedezné. A fennmaradó lyukat hirdetési bevételekből, illetve közvetlen önkormányzati támogatásból tömnék be.
New Yorkot valaha sűrűn behálózták a villamosvonalak, a lassúnak talált kötöttpályás szerelvényeket azonban Fiorello La Guardia polgármestersége (1934-1945) idején buszokkal kezdték felváltani.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.