Gazdaság hvg.hu 2015. november. 18. 13:33

Csodálatos magyar ötlet: védjünk le egy szabad felhasználású szellemi terméket – persze a másét!

Így kell nagyot fogni magyar módra: keress egy deklaráltan szabad felhasználású, jól menő szellemi terméket, majd arcizmod rándulása nélkül védesd le mint a sajátodat. Tuti a siker. Na persze, ha nem kap észbe a jogtulajdonos és perel be védjegybitorlásért.

Kis magyar bizarr: egy amerikai fejlesztésű, de szabad felhasználású oktatási program levédésén vitatkozik két magyar oktatási szakember. Az Egyesült Államokban a Stanford Universityn közel 20 éve kifejlesztettek egy tanítási-tanulási módszert. A Complex Instruction Program néven ismertté vált módszert másfél évtizede Magyarországon is akadálytalanul használták, mivel a Stanford Univesity kutatói a közjó érdekében nem korlátozták szabad felhasználását.

Egy budapest iskolában nagy sikerrel alkalmazták a programot a tanárok módszertani továbbképzéséhez Komplex Instrukciós Program (KIP) néven, ám hamarosan felszólították őket, hogy vagy válasszanak új nevet programjuknak, vagy lépjenek be egy eddig általuk nem ismert oktató csoportjába, aki levédette a KIP-et Magyarországon – írja az Index. Nocsak. Kiderült, hogy a Miskolci Egyetem egyik oktatója és a hejőkeresztúri iskola vezetője áll a felszólítás mögött, aki azzal érvelt, hogy a programot az ő intézménye adaptálta hazai körülmények közé. A miskolci oktató elismerte, hogy a programot a nevéhez kötve a Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány védette le 2010-ben: „Minderre azért van szükség, mert a KIP garanciát vállal bizonyos eredmények elérésére, és amennyiben annak helytelen, nem kielégítő alkalmazása miatt az eredmény elmarad, a KIP hitele romlik".

További részleteket itt lehet olvasni.

zöldhasú
Hirdetés