Megindultak a változások a Postán nem sokkal azután, hogy a kormány nekifogott az állami médiaköltések átalakításához. Értesüléseink szerint leváltották a cég kommunikációs igazgatóját, továbbá kiírták az új tendert, mely szerint a Posta közel 1,7 milliárd forintot költ 2014-2015-ben reklámra. Közben a Magyar Turizmusnál is folyik az átalakítás.
„Légrádi Petra marketing és kommunikációs igazgató munkaviszonya a közelmúltban valóban megszűnt” – írta a hvg.hu kérdésére Apáti-Tóth Kata, a Posta szóvivője hétfőn. A hvg.hu úgy értesült, Légrádinak péntektől szűnt meg a jogviszonya. Arra a kérdésünkre, hogy miért váltották le a nemrégiben kinevezett igazgatót, a szóvivő nem válaszolt.
Légrádi korábban az állami dohánymonopóliumot felügyelő, a trafikpályázatokat kezelő Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. kommunikációs vezetője volt, májusban még ebben a minőségében nyilatkozott. Szeptemberben már a Posta kommunikációs ügyeit intézte – a hírekben már ebben a beosztásában szerepelt. Mint arról a 444.hu beszámolt, Légrádi ezen felül parapszichológusként is praktizált.
Egy kormányzati forrás azt mondta a hvg.hu-nak, Légrádi távozása összefüggésben lehet azzal, hogy a kabinet teljesen át akarja alakítani a kormányzati és az állami cégek reklámköltéseit. Ennek részeként a Lázár János vezette Miniszterelnökség létrehozta az állami kommunikációt központosító Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (NKH), amely október 10-én kezdte meg a működését. A jövőben az állami tulajdonban lévő vállalatok csakis ennek a szervnek az engedélyével írhatnak ki közbeszerzéseket, tendereket. Az NKH 40-50 milliárdnyi állami kiadásról dönthet. A Posta egyébként szeptemberben vágott bele egy nagy üzletbe: az FHB Jelzálogbank Nyrt. eladta a 100 százalékos tulajdonában lévő FHB Kereskedelmi Bank Zrt. 49 százalékát az állami cégnek 28,5 milliárd forintért. Mint arról korábban beszámoltunk, a Postánál dolgozik több olyan szakember, aki korábban Spéder Zoltán, az FHB-t irányító milliárdos üzletember cégeit vezették.
Apáti-Tóth Kata azt is megerősítette, hogy a Magyar Posta rövidesen dönt arról, hogy melyik médiaügynökséget kívánja megbízni 1,69 milliárd forint elköltésével. Ez 280 millióval több, mint amennyit 2013-2014-ben költött a Posta: tavaly az Initiative Media Hungary nevű médiaügynökséget bízták meg, a keret akkor 1,41 milliárd volt. Piaci és kormányzati források úgy értesültünk, az állam szeretne ügynökséget váltani.
Hétfőn délelőtt számolt be arról a Kreatív Online médiapiaci szaklap, hogy a Magyar Turizmusnál is átszabják a költéseket. A portál szerint egy szűkszavú, formális indoklással vonta vissza a Magyar Turizmus Zrt. a nettó 2 milliárd forint keretösszegű belföldi médiavásárlási és médiatervezési közbeszerzését.
Forrásaink egybehangzóan állítják, az NKH létrehozása, az állami reklámpénzek újraelosztása – a hirdetések megcsappanása egyes, Simicska Lajoshoz kötődő médiumoknál, illetve az arány növekedése a TV2-nél – összefüggésben áll azzal, hogy a kormány át akarja szabni a médiapiacot, illetve azzal, hogy még mindig folyik a küzdelem a miniszterelnök és egykori barátja, a Fidesz gazdasági hátországát korábban irányító Simicska között. Korábban a hvg.hu is írt arról, hogy az állami hirdetések, reklámpénzek átirányítása leváltásokhoz és kirúgásokhoz fog vezetni az állami cégeknél.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.