Az Egyesült Államokban az emberek 30 százaléka eszik hetente gyorsétteremben egy kutatás szerint, mindez pedig hozzájárul ahhoz, hogy az elhízás igen komoly méreteket ölt az országban. Az egyáltalán nem egészséges ételek ellenére az amerikai mégis tovább látogatják a gyorséttermeket. A láncok pedig több trükköt is bevetnek arra, hogy becsalogassák a vásárlókat az egységeikbe.
Az amerikaiak 30 százaléka eszik hetente gyorsétteremben a Gallup 2013-as kutatása szerint, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy az elhízás rendkívüli problémákat ölt az Egyesült Államokban. A Huffington Post összeszedett hat olyan trükköt, melyekkel a gyorséttermek rávesznek minket arra, hogy náluk együnk.
- Egy korábbi kutatás szerint az amerikaiak többre értékelik a kényelmet az egészségnél. Ez pedig azt jelenti, hogy szívesebben vásárolnak, olcsón, könnyen elkészíthető, beszerezhető ételeket, melyek ugyanakkor egészségtelenebbek. Az USA-ban ma mintegy 200 ezer olyan gyorsétterem van, mely rendelkezik autós bejáróval, a gyorséttermes vásárlások 57 százaléka pedig ilyen helyeken történik, az emberek ki sem szállnak a gépjárműből. A gyorséttermi kajákra történő gondolás ráadásul az emberekben a sietség érzését váltja ki, vagyis ki kell elégíteni ezt az igényt, a lehető leghamarabb.
- A gyorséttermek az aromamarketinggel is sokszor élnek. Amint belépünk egy ilyen egységbe, megcsapnak minket az illatok. Még ha nem is vagyunk éhesek, olyan folyamatok zajlanak le a testünkben, melyek azt az impulzust küldik az agyunknak, hogy éhesek vagyunk. Egyes gyorsétteremláncok a bejárat mellett helyezik el a sütőket, hogy a friss illat az arra járókat becsalogassa, vagy például különböző illatanyagokat engednek a levegőbe.
- A gyorséttermek olyan szókészletet is használnak, mellyel szinte azonnal az evésre gondolunk. A friss, finom, prémium kategória kifejezések mind arra ösztökélik az emberek, hogy kóstolják meg a termékeket.
- Nem mindegy az sem, hogy a gyorséttermek milyen színeket használnak a logóiknál, megjelenéseiknél. A láncok általában a melegebb (sárga, narancssárga, piros) színeket használják. A piros színt az agyunk ráadásul a sürgősséggel, azonnalisággal köti össze, ami megállásra késztethet minket, így a gyorsétterem megragadhatja a figyelmünket.
- A gyorsétteremláncok hatalmas reklámtáblákkal hirdetik magukat, sok esetben minden más cégnél nagyobb logókat raknak ki, ezeket nem nehéz nem észrevenni. Egy amerikai kutatás szerint a kültéri gyorséttermi hirdetések és az elhízás között kapcsolat állhat fenn, és bár ok-okozati viszont a kutatás nem mondott ki, ám a kültéri reklámozás és a gyorséttermi fogyasztás között van kontakt.
- A gyorséttermek rámennek a gyerekekre is, befolyásolják az ételfogyasztási szokásaikat, és preferenciáikat is. 2013-ban az amerikai gyerekek naponta 13,1 ételreklámmal szembesültek, ezek jelentős része pedig gyorséttermi reklám volt. Egy felmérés szerint ráadásul az utóbbi hat évben a gyerekek egyre csökkenő arányban találkoznak egészséges ételeket reklámozó hirdetésekkel. A láncok ráadásul a kifejezetten gyerekek számára létrehozott menükkel (emellett internetes, közösségi médiajelenlétükkel) is becsalogatják a fiatalokat egységeikbe, a gyerekek így felnőttként is nagyobb eséllyel viszik majd családjukat ilyen éttermekbe.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.