Gazdaság hvg.hu 2013. december. 12. 14:17

Az autóipar eljutott a saját síkképernyős kríziséhez

Évente 20-30 százalékkal csökkenő árspirálba került az akkumulátoripar, megvannak a töltőszabványok és az otthoni gyorstöltő-rendszer is piackész. Tetszik vagy sem, billenőponthoz ért az autóipar. És már valóban közel kerültünk az elektromos autók uralomra jutásához.

Ez az év nem csak a Tesla S-ről szól. Noha az kétség kívül igaz, hogy az ameikai elektromos sportkocsinak volt a leghangosabb sajtója, de ettől még az iparág egésze is hétmérföldes léptekkel halad előre, és ma már kijelenthető, hogy a jóideje a legszűkebb keresztmetszetet jelentő akkumulátor-árak problémáját is sikerül kezelni. 
Legfpképpen azzal, hogy pusztán az a tény, hogy a fejlesztési törekvéseknek és a remélhető óriási piac ígéretének köszönhetően ötödével-harmadásval csökken a villamosenergiatároló egységek ára. Ez  elképesztő hatást gyakorol a gépjárműiparra - írja az energiainfo.

Ahhoz hasonló állapotban vagyunk jelenleg, mint a televíziógyártás a síkképernyők megjelenésekor. Az anno, a '90-es években áresést eredményezett, ahogyan egy bő évtizeddel később a napenergia-termelésben is komoly  változást hozott a panelek árának zuhanása. Ezen a ponton van ma az e-mobiliták, az elektromos hajtásra épüő közlekedés is.

Minden adott, váltani kell!
AP/ Craig Ruttle

Nem akárki, a világ egyik legnagyobb autógyártója, a Volkswagen tette meg azt a bejelentést, hogy biztos benne: csupán 3 év kell hozzá ,hogy olcsóbban lehessen előállítani egy full elektromos járművet, mint egy benzinest, dízelest, nem beszélve a hibridekről. Az elektromos autók hatótávolsága nő, és olyan új innovációs és terjedést katalizáló tényezők is megjelentek, mint a kínai nagyvárosok légszennyezettsége. (Ha csupán azt emeljük ki, hogy az elektromos autókhoz az alapalkatrészeket nyilván a távol-keleten, elsősorban Kínában gyrátják le az autógyárak, belátható, hogy a világ legnagyobb arányban "autósodó" országában lesz kereslet a hagyományos autóknál olcsóbb e-autókra, e-motorokra is.) A kínai kormány pedig máris jelentős összegeket fektet be a gyártási körülmények kialakításába.

A következő megoldandó feladata töltőállomás infrastruktúra kiépítése lesz. Egyrészt a "tnkolási sebességet" kell növelni, másrészt olyan szabványoknak kell megjelnniük, amely tipustól függetlenül, a mai benzinkúthálózathoz hasonlítható lefedettséggel rendelkezve, lehetővé teszi a jelenelginél jóval nagyobb távolságok megtételét is. Ami a szabványokat illeti, három, globálisan elfogadott verzió van: az Európa és az USA által elfogadott "Combo", a kínai "GB/T", és a japán "Chademo". A gyorstöltő szabványok használatára azonban már megvan a megoldás is. Sőt, az élharcos ABB most tarto otto, hogy az otthoni DC gyorstöltőt is piacra vigye - amivel akár a nagykapacitású e-kocsi akkumulátorokat is fel lehet tölteni egy éjszaka alatt. Ehhez eddig akár egy teljes hétvégére is szükség volt.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.