A kisebb utakra menekülnek a fuvarozók az e-útdíj elől
Több alsóbbrendű úton megnövekedett a teherforgalom az elektronikus útdíj bevezetése miatt; a fejlesztési minisztérium kész megvizsgálni a forgalom gyorsforgalmi és főutakra terelésének további lehetőségeit, azonban nem tervezi a díjköteles szakaszok körének jelentős kiterjesztését – írta szerdai számában a Napi Gazdaság.
A lap szerint a fuvarozók sok esetben a kisebb utakra "menekülnek" a magas költségek elől, bár ezt a KRESZ – az e-útdíj bevezetésével egyidejűleg hatályba lépett – módosítása szigorú keretek közé szorítja. Július elsejétől fő szabály szerint a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek.
Kivételt elsősorban azok az esetek jelentenek, amikor a jármű áruszállítás, az áru fel- vagy lerakásának céljából, üzemben tartója telephelyének vagy különleges felépítményű jármű esetén a felépítményével való munkavégzés helyszínének megközelítése érdekében használja a mellékutat.
A korábban is zajló forgalmi adatgyűjtés és elemzés az e-útdíj bevezetését követően az új rendszer hatásainak vizsgálatára is kiterjed a minisztérium szerint, azokon a területeken pedig, ahol nagyobb arányú átterelődés mutatható ki, az adatok és tendenciák ismeretében célzott ellenőrzésekre lehet számítani. Az egyes szakaszokon jelentkező kedvezőtlen hatások a monitoringrendszer jelzései alapján akár műszaki eszközökkel is kezelhetők és mérsékelhetők – tette hozzá a minisztérium.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.