Gazdaság Bogár Zsolt - Szabó M. István 2013. május. 15. 06:30

Lázár városában készítik a trafikok feliratait

Vaskos arculati kézikönyv segíti a friss trafiktulajdonosok dolgát: a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. honlapján elérhető dokumentum megjelenésével párhuzamosan egy cég már a kötelező és opcionális arculati elemeket kínálja honlapján. A szálak Hódmezővásárhelyre vezetnek.

A cégértől a szemetesig, a digitális reklámtáblától a dizájn bárszékig lényegében mindenre kiterjedő arculati kézikönyvet tett közzé néhány napja az új dohányboltok kialakításához a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. A kézikönyv 3D-s grafikában mutatja be az ideális mintaboltot. Ha valaki ezt követi, akkor nyugodtan számolhat azzal, hogy a végső ceh akár milliókkal többe kerül majd, mint ahogyan eredetileg kalkulált.

Mivel az arculati kézikikönyv nemcsak a jogszabályokban rögzített kötelező elemekre kínál vizuális megoldást, adódik a kérdés, hogy miért van szükség arra, hogy a boltok külsőleg és belsőleg is teljesen egységesek legyenek. És ha már készül ilyen arculati javaslat, miért kell azt a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. oldalán propagálni. Ez keltheti azt a benyomást, hogy a pályázatkezelő letette a voksot egy dobozmegoldás mellett, így más tervek háttérbe szorulhatnak, az ilyet kínáló szolgáltatók pedig előnybe kerülnek.

Szembeötlő egyezések

Meglepően gyors reakcióidőt feltételez, hogy szinte a közzététellel egyidőben egy weboldalon máris megrendelhető a mintabolt valamennyi kelléke. A nemzetidohanyshop.hu-n keresztül nemcsak a kötelező dekorációs elemekre (cégér, világítódoboz) vesznek fel megrendelést, hanem egy az egyben átvéve a kézikönyv útmutatását bútorra, padlóburkolóra, bárszékre és az összes bolti kiegészítőre. A piacon egyébként nem ők az egyedüli szereplők, akik ajánlgatják, hogy az előírásnak megfelelően beépítik az üzlethelyiséget, de a grafikai egyezés az arculati kézikönyvvel szembeötlő. Ezt a webshopot egy budapesti székhelyű kft. üzemelteti, melynek egyik tulajdonosa egy hódmezővásárhelyi vállalkozó, akinek a cége (az Alustart Kft.) az ország egyik legnagyobb fényreklámos vállalkozása. Referenciái között megtalálható a CBA és a Tabán Trafik, akárcsak a legnagyobb külföldi tulajdonú hazai áruházláncok (Tesco, Auchan), valamint egyes bankok.

Kattintson galériánkért!
nemzetidohany.hu

Mint ahogy arról korábban beszámoltunk, a dohánykereskedelmi szabályozás módosítása Lázár János volt hódmezővásárhelyi polgármester, miniszterelnökségi államtitkár nevéhez fűződik. Maga a törvény pedig szintén Hódmezővásárhelyen készült; legalábbis Sánta János, a Continental-csoport tulajdonosa gépén is módosítottak a dokumentumon. A dohánykoncessziók nyertesei között pedig nemcsak a CBA-hoz vagy a dohánykereskedelemben nagy szereplőnek számító Vimpex-csoporthoz köthető magánszemélyek találhatók meg, hanem a Continental-csoport érdekeltségébe tartozó Tabán Trafikhoz kötődő magánszemélyek is.

Nem kétperces munka

A Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. honlapján közzétett arculati kézikönyvvel kapcsolatban megkerestünk több reklám- és PR-ügynökséget, akikről tudható, hogy szoktak ilyen munkákat koordinálni. „Egy ilyen arculati kézikönyv egy grafikusnak legalább két-három hetes intenzív munkája. És akkor még ebben nincs benne, hogy a munka elvégzéséhez egy dohányüzlet kialakításához értő belsőépítész is kellett, valamint szükség volt menet közben feltehetően valamilyen hivatali egyeztetésre is. Ha ez utóbbitól eltekintünk, mert valaki bevitt egy dobozmegoldást, akkor is időre volt rá szükség. Mert ez nem kétpercnyi munka” – mondta egy nemzetközi reklámügynökség neve elhallgatását kérő szakértője a hvg.hu-nak. Szerinte mégsem egyszerűen arról van szó, hogy lekoppintottak egy külföldi mintabolt-képet. „Ahhoz ez túl szakmai, túlságosan pontos.”

Szerinte a nemzetidohany.hu-ról letölthető 169 oldalas kézikönyv épp a szokatlan részletessége miatt megdöbbentő: elmondása szerint egyetlen hipermarketnek sincs saját kisboltjaira (virág, hírlaptrafik) ilyen pontos arculati ajánlásai. Lényegében ugyanezt fogalmazta meg egy magyar tulajdonú reklámügynökség vezető munkatársa: „Nem csodálkoznék, ha lenne olyan cég, amely csak erre az ajánlásra várt volna, és a cigarettáspulttól kezdve a pénzvisszaadóig mindene lenne már a raktáron.” Szerinte egy ilyen kézikönyv elkészítése alsó hangon 3-4 millió forint. Az árat ugyanakkor több tényező is befolyásolja: komoly árnövelő tényező a felhasználás mikéntje, gyakorisága, kiterjedtsége.

Egy magyar designcég

Megkerestük a HG360 Reklámügynökséget, amely a Csetényi Csaba és Krskó Tibor tulajdonolta HG Média (korábban Hamu és Gyémánt kiadói csoport) tagja. A két üzletember közös vállalkozása a Cigar Tower szivarszaküzlet, a Belvárosban, valamint a Várnegyedben több trafiknyitási jogot is nyertek a pályázaton. Hapák Samu, a reklámügynökség vezetője válaszában azt írta, hogy sem a HG 360, sem a HG Média-cégcsoport egyik tagja vagy munkavállalója sem vett részt a kézikönyv tervezésében, elkészítésében vagy bármely munkafázisában. Arra vonatkozóan pedig, hogy mennyi idő alatt készülhetett el a kézikönyv és milyen áron, az arculati kézikönyv elkészítését meghatározó információk (pl. a megrendelői igények és elvárások, a rendelkezésre álló idő és pénzügyi keret, esetleg elérhető korábbi kreatívok stb.) ismerete nélkül nem kívánt válaszolni. Szerinte így szakmailag megalapozott választ nem lehet adni, találgatni pedig nem szeretett volna. A HG360 megalakulása óta több nagy kormányzati kommunikációs projektet is elnyert, dolgoznak a Magyar Turizmus Zrt.-nek, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek és az Államadósság-kezelő Központnak is.

Kattintson galériánkért!
nemzetidohany.hu

Az arculati kézikönyvvel kapcsolatban érdeklődtünk a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt.-nél is. Szerettük volna megtudni, hogy ki volt a megrendelője a kézikönyvnek, és miért volt szükség ilyen részletes, mindenre kiterjedő arculati tervre. Arra is kiváncsiak voltunk, hogy mikor adták ki a megbízást, ki nyerte, mikorra lett meg a teljesítés, és mennyibe került a szolgáltatás.

Kedd este a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. részéről azt a választ kaptuk, hogy a részletes kézikönyvre azért volt szükség, mert ügyfélszolgálatukra nagy számban érkeztek erre vonatkozó kérdések és igyekeztek minden igényt kielégíteni. "A Nemzeti Dohányboltok egységes arculatának kialakításánál igen fontos volt a felismerhetőség és az ország image is. A tervezést egy olyan szakmailag elismert magyar design cég végezte, mely a magyarországi és a nemzetközi cégér és üzlettervezésben is komoly gyakorlattal rendelkezik." - áll a válaszban.

A Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. számára fontos az egységes arculat kialakítása, "van amit kötelező, van amit javaslatként jelöltünk meg, segítve ezzel a vállalkozók és a tervezők, kivitelezők munkáját." Az ajánlatkérés 2013. március 27-én került kiküldésre, a teljesítés két ütemben történt, 2013. május 9. és 14. dátummal. Az összeg olyan méltányos volt, hogy nem érte el a köbeszerzési határt sem (8 millió forint - szerk.). A megrendelő "a kiíró Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az általa megbízott társaság a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.".

A berendezést a jogszabályok nem szabályozzák

A dohányüzletek berendezésére vonatkozóan egyébként sem a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításától és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény, sem a pályázati kiírás nem határozott meg előírásokat. Az előbbiben csak annyi volt, hogy a nemzeti dohányboltnak más üzlettől elkülönült, önálló üzlethelyiségnek kell lennie, amelynek „a külső felületére tekintve dohánytermék nem látható, csak az üzlethelyiségbe belépve”. Emellett a törvény a Nemzeti Dohánybolt felirat méretére, formájára és elhelyezésére határozott meg némely paramétert. De az arculat grafikai alapjait (a kör alakú cégér, valamint a téglalap alakú cégtábla részletes leírását) először a koncessziós szerződés fogalmazza meg.

Ezeknek a kötelező elemeknek lehet az egyik legjelentősebb beszállítója a hódmezővásárhelyi Alustart-csoport, mely benne van a hazai TOP3-ban a fényreklámok területén. Az Alustart-csoport ügyvezető-tulajdonosa, Bodrogi Tibor a B Visible Kft.-nek is ügyvezető-tulajdonosa, amely a nemzetidohanyshop.hu oldalt üzemelteti, és amelyen keresztül a kötelező arculati elemeken kívül komplett boltberendezést is lehet rendelni. Ha nincs is legyártva előre a cégtáblákból és a cégérekből egy nagyobb készletmennyiség, ezekre a termékekre biztosan jelentős lesz az érdeklődés. És noha az internet tanúsága szerint többen kínálják ezeket a feliratokat, egy cégnek sincs akkora hazai és nemzetközi referenciája, mint az Alustartnak. A nemzetidohanyshop.hu oldalon a cégtábla két méretben kapható, kiviteltől függően 19.900 és 51.900 közötti, illetve 26.900 és 111.500 forint közötti nettó áron. Ugyanott kör alakú cégérek 49.900 és 76.300 forint közötti nettó áron érhetőek el. Ha az arculati kézikönyvet követjük, akkor – ha csak a legkisebb bolttípust nézzük – a komplett bútorberendezés ára meghaladja a nettó hétszázezer forintot, munkadíj nélkül. És akkor még nincs benne a pénztárgép, a készletkezelő vagy a páncészekrény ára. Megkerestük Bodrogi Tibort is, aki nem kívánt nyilatkozni.

Dohánybolt bútorozva
Megmutattuk az arculati kézikönyvet egy neves hazai belsőépítész-iroda vezetőjének, aki a legkisebb üzlet berendezését egymillió forint körüli összegre taksálta, a legnagyobbét legalább hárommillióra. Ezt követően fogtuk a B Visible Kft. listaárait, és utánaszámoltunk, hogy a legkisebb, 25 nm-es boltocska berendezése mennyibe kerülhet. Az üveges pult listaára nettó 132.500 forint, dohánytermék kínáló fali elem (1 db) 65.300 forint, folyóirattartó fali elem 64.900 forint, ha italtartó polcot is rendelünk, az 54.900 forintba kerül. Jönnek hozzá még lezáró fali elemek 28.300, illetve 22.400 forintért. Ha 4 bárszéknek is helyet szorítunk, az 200 ezer forintból jön ki. A jogszabály szerint mindenképpen a falra kell aggatni egy A1-es méretű tájékoztató plakátot (legalább 3.900 Ft), de ha egy beltéri egyoldalas, világító cégért is mellétennénk, az LED-világítással további 29.900 forintba kerül. Ha a földre kerül két hamutartó, az több mint 20 ezer forint (álló nettó egységára 10.900 Ft). A bézs falhoz szükség lehet mintegy 5 liter falfestékre, ami mintegy 5 ezer forintba kerül (2,7 literes színező, 18 nm-re 2 rétegben 2.390 Ft). A bézs padlóburkolóból aligha jövünk ki 75 ezer forint alatt (a padlóburkoló négyzeméterára 3040 Ft). Ha a bejárathoz teszünk egy "ND" logós szőnyeget, az további 26.900 forintba kerül. Ez mind együtt nettó 736 ezer forint, ami a forgalmi adóval számolva 935 ezer forintot jelent. 

Kötelező és ajánlott arculati elemeket, továbbá egyéb kapcsolódó szolgáltatásokat jónéhány cég kínál. A dohány-nagykereskedelemmel foglalkozó Vimpex-csoport (amellyel kapcsolatban megírták, hogy hozzá kötődő magánszemélyek nagy számban voltak a nyertesek között) hírlevelében ajánlja fel segítségét dohányboltok nyitásához (cégtábla, berendezés, pénztárgép, készletkezelő, induló készlet stb.). Hasonlót kínál a trafik.hu-n a Dohánybolt Ellátó Kft. Emellett persze részajánlatok is léteznek: a Hu-Mago Kft. például üzletberendezést kínál, a tabla24.hu-n pedig cégérek, cégtáblák, nyitva-zárva táblák stb. kaphatók. De ilyen szintű formai-tartalmi egyezést az arculati kézikönyv elemeivel egy másik honlap esetében sem lehet megfigyelni, mint a nemzetidohanyshop.hu-n.

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.