Törvényt módosított a kormány, hogy a gáz- és áramszolgáltatók nyissanak még mintegy 200 ügyfélszolgálati és panaszirodát, annak költségeit pedig nyeljék le. A következményekkel és hatásokkal még senki sem számolt.
Az elmúlt héten elfogadott törvénymódosítás arra kényszeríti a a földgáz- és villamosenergia-szolgáltató társaságokat, hogy ügyfélirodát létesítsenek minden járásközpontban, és panaszirodát minden 5000 főnél nagyobb településen. Ez azt jelenti, hogy lényegében meg kell duplázni a mostani 243 ügyféliroda számát – írta meg saját forrásaira hivatkozva az energiafocus.
A „szociális közműszolgáltatásról” szóló törvény módosítása kimondja, hogy a szolgáltatóknak valamennyi járásközpontban irodát kell fenntartaniuk, sőt minden olyan településen panaszirodát kell létesíteni, ahol a lakosság száma eléri az 5000 főt. Igaz, sem az ügyfélszolgálatoknak, sem a panaszirodáknak nem muszáj önálló irodaként működniük – tehát létesülhetnek akár a postahivatalokban is – ám ez ettől még biztosan pluszköltséget jelent a társaságoknak.
A legrosszabbul a Tigáz és a Főgáz jár, mivel a két cég egymás szolgáltatási területén is dolgozik, így nekik a fővároson túl Pest megyében és az ország észak-keleti részén is irodákat kell nyitniuk. A Tigáz – amely a legtöbb lakossági födgázfogyasztót látja el az országban – jelenleg összesen 37 ügyfélszolgálati irodával rendelkezik, ehhez a jogszabályi előírást követve (a panaszirodával együtt) még 63-at kell majd nyitnia.
A Főgáznál ez 20 volt eddig, és ennek háromszorosát kell létrehozniuk. A GDF Sueznek ma 25 ügyfélszolgálati irodát kell működtenie, ehhez további több mint új 20 iroda nyitását írja elő a törvény. Az Elmű–ÉMÁSZ-csoportnak összesen most 37 ügyfélszolgálati irodája van, ehhez 23 továbbit kell nyitnia. Az E.ON-nak, amely az áram- és gázellátásban összesen mintegy 3,1 millió lakossági ügyfelet lát el, a meglévő 105 mellé további 30-40 ügyféliroda vagy panasziroda nyitása szükséges. Az EDF Démászt a törvény a meglévő 19 mellé még legalább 10 megnyitására kötelezi.
A cégeknél az irodalétesítési és üzemeltetési pluszköltségeket egyelőre megpróbálják kalkulálni, az biztos, hogy minden olyan lehetőséget ki fognak használni, amely az költségeket csökkenteni képes. Hallottunk olyan elképzelésről, hogy ahol akár korábbi időkből származó, ma már nem vagy alig használt telephelye létezik, ott azt ki fogják használni. De az is előkerült, hogy egy-egy postán, áruházban vagy nagyobb boltban bérelnek majd irodát – vagy egy sarkot – az előírás teljesítése érdekében.
Az összesen több mint 200 új ügyfélszolgáltati és panasziroda megnyitási költségét nehéz volna megbecsülni, az azonban nyilvánvaló, hogy mindez újabb teher a cégek számára, amelynek így vagy úgy, de komoly ára lehet a rendszerre és a fogyasztókra nézve is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.