Földön maradnak az első európai Dreamlinerek
A LOT lengyel légitársaság nyári menetrendjében nem számol a Boeing 787 Dreamlinerekkel - mondta csütörtökön Sebastian Mikosz, a cég vezérigazgatója.
Január 16-án az ANA japán légitársaság egyik gépének akkumulátorai kigyulladtak és a pilótafülkét füst árasztotta el. Más társaságoknál is előfordult hasonló üzemzavar, ezért a Dreamlinerek a hiba elhárításáig a földre kényszerültek.
Mikosz szerint a probléma megoldása után az amerikai felügyeleti hatóságoknak még hosszabb időre lesz szükségük, míg megadják a repülési engedélyt, és ezért októberig nem számolnak a Dreamlinerekkel.
A Boeing szóvivője legutóbb csak annyit mondott, hogy, "a vállalat azon dolgozik, hogy a lehető leggyorsabban megoldást találjon a problémára".
A LOT az európai légitársaságok közül először állította forgalomba a Dreamlinert, két darabot vett át a Boeingtól. A gépek kiesése további terhet jelent az amúgy is veszteséges légitársaságnak, mert meg kell hosszabbítania néhány B 767-es és B 777-es bérletét. A gépet üzemeltető társaságok már jelezték, hogy kártérítést fognak kérni a Boeingtól, amint világos lesz a károk mértéke.
A LOT jövőjét illetően Mikosz elmondta, hogy az idén jelentősen előre kell haladnia a privatizációnak, mert csak így lehet megmenteni a vállalatot a csődtől és a felszámolástól. A társaságot egy decemberben folyósított 127 millió dolláros állami hitel tartja talpon, és várhatóan további kormánytámogatásra lesz szüksége. A LOT kormánytisztviselők szerint 60 millió dolláros veszteséget szenvedett el tavaly, de ezt Mikosz nem volt hajlandó megerősíteni.
Korábban Donald Tusk miniszterelnök azt mondta, hogy a kormány meg akarja menteni a LOT-ot, "de nem minden áron". A LOT az állami tulajdonban lévő varsói repülőtér legnagyobb ügyfele és a szintén az állam irányítása alatt álló finomítók által előállított kerozin nagy vásárlója.
Mikosz hangsúlyozta, hogy a LOT eltűnésével csökkenne Lengyelország gazdasági vonzóképessége. Utalt a Malév példájára, amelynek Budapestről és Budapestre indított 100 járata közül csupán 17-et nyitottak újra más légitársaságok.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.