Kitiltják a külföldieket a kínai hajózási iparból
A nemzetközi kereskedelem lassulásától szenved a kínai hajózási ipar. Az ország vezetői 2013. január elsejétől a külföldi verseny fokozottabb visszaszorítására készülnek.
A kínai kormány a hét elején közzétett, a jövő év elején életbe lépő rendelkezése értelmében Kína vizein nem végezhetnek belföldi szállítási tevékenységet külföldi vállalatok, pénzügyi szervezetek és magánszemélyek.
Nemcsak saját járműveiket nem használhatják a külföldiek belföldi szállításra, de kínai hajókat és szállítási helyeket sem bérelhetnek, és semmilyen más módon nem vehetnek részt a belföldi vízi szállítási tevékenységben vagy hajózási szolgáltatás értékesítésében.
A rendelkezés a kínai állampolgároknak is előírja a külföldi tulajdonú hajók használatának korlátozását, ez alól kivétel akkor lehetséges, ha hiány mutatkozik kínai tulajdonú hajókból, ám még ekkor is szükséges a kínai kormány beleegyezése. A rendelkezések a Hongkongban, Makaón és Tajvanon regisztrált hajókra is érvényesek, az alól különleges kivétellel mentesülhetnek az érintettek.
Kínában a hajózási ipart próbálják az új rendelkezésekkel segíteni, amelyet a kedvezőtlen külső körülmények mellett a túlzott belföldi kapacitások is sújtanak. A kínai vezetés szeptemberben egy egyezer milliárd jüanes (34 ezer milliárd forint) infrastrukturális csomagot jelentett be a gazdaság fellendítésére. Ennek része hét nagy vízi fejlesztési projekt is, melyek részletei egyelőre nem ismertek, az új rendelkezések azonban arra engednek következtetni, hogy abból a külföldi cégeket kizárhatják majd.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.