A széndioxid-kibocsátási kvóták árveréséből származó állami bevételek legcélszerűbb felhasználásáról adott ki átfogó szakmai javaslatot a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI). Eszerint a bevételek jelentős részét elsősorban a tömegközlekedési járművek cseréjére kellene fordítani.
Magyarország 2012 és 2020 között évente több mint 30 milliárd forintra számíthat az Európai Unió széndioxid kibocsátás-kereskedelmi rendszerében lefolytatott kvóta-árverésekből. Ezen források legalább felét a hatályos uniós jogszabályok szerint az éghajlatváltozással kapcsolatos célokra kell költeni. Bár a karbonforintok már 2012 végétől gurulnak, a Kormány eddig nem nyilatkozott arról, hogy mire kívánja azokat felhasználni.
A MEHI álláspontja szerint a karbonforintok elköltésének legcélszerűbb módja az, ha azokat a hazai épületek energiahatékonyságának fejlesztésébe fektetik be. Ez nemcsak, hogy csökkenti az üvegházgáz-kibocsátásokat, de segíti a gazdasági fellendülést, munkahelyeket teremt, és jelentős mértékben csökkenti a rezsiköltséget is - mondta Bart István, a MEHI vezetője. Az Intézet javaslat alapján a karbonforintok éghajlatvédelmi célokra fordítandó részének majd ötödét környezetbarát buszok vásárlására lehetne fordítani, a többit pedig legnagyobb részben egy új beruházás-finanszírozó eszköz, az ún. Nemzeti Felújítási Alap létrehozására.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.