Gépkocsi-vásárlási szocpollal segítene a kisgyermekes családokon a Nemzetgazdasági Minisztérium. A kedvezményt kifejezetten sokgyermekes családokra és nagy autókra szabnák. A tárca azonban nem árulja el, miért lát indokoltnak egy ilyen támogatást, amely több szakértő szerint nem segítene a családokon, de még az autópiacon sem.
A javaslatot megfogalmazó Népesedési akcióterv előzetes vázlatát múlt csütörtökön mutatták be az ötleteket összegyűjtő Népesedési Kerekasztal és a kidolgozásért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) képviselői.
A javaslatok többsége még aligha tekinthető határozott vállalásnak, hiszen ezek még csak a Népesedési kerekasztal NGM-nek átadott ötletei, a gépkocsi-vásárlási szocpol viszont kilóg a sorból, ugyanis ez a minisztériumtól érkezett – árulta el a hvg.hu-nak Kopp Mária, a kerekasztal szervezője. Mint hozzátette, neki maga Matolcsy György mondta, hogy ezt tervezi a tárca. Kopp Mária szerint a vissza nem térítendő autóvásárlási támogatást kifejezetten sokgyermekes családokra szabnák, olyan nagyobb gépkocsi vásárlásához, „amelybe befér legalább négy gyermek” – mondta a kutató.
Megkérdeztük az NGM-et, miért látja szükségesnek a támogatás bevezetését, milyen statisztikákkal indokolható, hogy egy ilyen kedvezmény kell a többgyermekes családoknak, emellett mekkora költségvetési forrás kellene hozzá, illetve hol és hogyan térülne meg a közpénz ilyen formában való felhasználása. A minisztérium válaszából mindössze annyi derült ki, hogy az NGM partnerként tekint a Népesedési kerekasztalra, és a javaslatok kidolgozására a tárcán belül létrejött a Családbarát Magyarországért munkacsoport.
Sok a kérdőjel
Kósza ötlet, semmi értelme, és egészen mással kellene segíteni a családokat ahhoz, hogy autóhoz jussanak – nagyjából ez a konszenzusos álláspont summázható a hvg.hu által megkérdezett autópiaci és gépjármű-hitelezési szakértők véleményéből. Az ötlet megvalósítását többen azért sem tartják ésszerűnek, mert a jelenlegi feszített költségvetési helyzetben (évekig tartó kiigazítási kényszerrel) nem reális egy újabb kiadási tétellel bővíteni a büdzsét.
Ha a kormány úgy valósítaná meg, mint a lakásvásárlási szocpolt, akkor csak új autóra lehetne kérni a támogatást. Ezzel azonban az lenne a probléma, hogy jelenleg rengeteg jó használt autó van a piacon – mondta a hvg.hu-nak Gergely Péter, BankRáció.hu hitelszakértője.
Mi a szocpol? |
A kormány Otthonteremtési programja keretében 2012-től újból igényelhető a vissza nem térítendő lakásépítési támogatás (ez a szociálpolitikai kedvezmény, vagyis szocpol). Összege a gyermekek számától, az ingatlan hasznos alapterületétől és az ingatlan energetikai minősítésétől függően 800 ezer és 3,25 millió forint között mozog, ami – egyéb szigorú feltételek betartása mellett – csak új lakás vásárlásához és építéséhez igényelhető. A támogatást az eltartott gyermekek után lehet igényelni, vagy meg kell ígérni legalább két gyermek vállalását. Az egy négyzetméterre jutó vételár nem lehet több 300-350 ezer forintnál. |
További problémát jelentene, hogy a támogatás vélhetően nem lenne jelentős összeg. A január elseje óta ismét igényelhető lakásépítési szocpol a gyermekek számától függően 800 ezer és 3,25 millió forint között alakulhat. Ebből kiindulva egy autóra valószínűleg nem lehetne több támogatást kapni pár százezer forintnál, ami azért még a családokat valószínűleg nem segítené hozzá, hogy kiegészítsék azt pár millió forinttal - mondta a BankRáció.hu munkatársa.
Nincs pénz
A pénzintézetek oldaláról sem lenne zökkenőmentes az ötlet keresztülvitele, ugyanis a 2008-as válság kitörése előtti jelentős mértékű autóhitelezés az utóbbi években komoly veszteségeket okozott nekik. A Magyar Nemzeti Bank tavaly év végi hitelezési statisztikája szerint az 55 milliárd forint (forintalapú) gépjárárműhitel-állományból 35 milliárd bedőlt, és csak az állomány 30 százaléka, 17 milliárd forint számít teljesen problémamentesnek. A devizaalapú hiteleknél sem rózsás, de azért jóval jobb a helyzet: 274 milliárd forintnyi állományból 221 milliárd problémamentes.
A banki gépjármű-finanszírozás (hitellel vagy lízinggel) jelenleg két oldalról is nagyon korlátozott – mondta a hvg.hu-nak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete elnöke. Egyfelől a pénzintézetek hiteleznének, viszont csak jó hitelképességű ügyfeleknek. Ilyenből azonban kevés van. Másfelől a magánvevők csaknem teljesen hiányoznak a piacról, így hiteligénylő egyébként sem sok van.
Orbán régi álma: „három gyerek, három szoba, négy kerék” |
A gépjárművásárlási szocpollal az NGM úgy tűnik, ismét belevágna az első Orbán-kormány idején született "három szoba, három gyerek, négy kerék" jelmondat megvalósításába. A jelmondat 2000-ben hangzott el Orbán Viktor második országértékelő beszédében. Mint a kormányfő később elmagyarázta, arról volt szó, hogy „legyenek gyermekek, legyen hol lakni és bizonyos fogyasztási javakat is meg tudjanak maguknak szerezni az emberek”. Orbán Viktor akkoriban több alkalommal is hangsúlyozta, hogy a „négy kerék” nem szigorúan a gépkocsikról, hanem általában a javuló életminőségről és a középosztály erősítéséről szólt. |
Nincs létbiztonság
Ahhoz, hogy a családok autót vásároljanak, létbiztonságra lenne szükség, ami a gazdaság növekedésével, a foglalkoztatás bővülésével lenne megközelíthető – mondta Erdélyi Péter. Hiszen csak ilyen környezetben számíthatnának a családok tartósan biztos jövedelemre, amely mellett tervezhetnék egy gépjárműhitel törlesztését is.
Ma ettől az állapottól még nagyon távol vagyunk. A nemzetgazdasági bruttó átlagkereset 220 ezer forint körül van, ebből valamivel több mint 140 ezer forintot kaphat kézhez egy munkavállaló. Ekkora jövedelem mellett még akkor sem képzelhető el egy 50-60 ezres törlesztőrészlettel járó autóhitel, ha a családban ketten keresnek legalább ennyit.
Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke ezt azzal árnyalta, hogy az autóvásárlások megindulásához a potenciális vásárlók jövőbe vetett bizalmára lenne szükség, most azonban ez teljesen hiányzik, így érthető, hogy mindenki elhalasztja az autóvásárlást, aki szeretne kocsit venni. Mint mondta, örül minden ötletnek, ami fellendítené az autópiacot, de a bizalomhiányt nem lehet megkerülni egy gépjármű-vásárlási szocpollal.* * * Lakástámogatás meglévő és vállalt gyermekek után
A lakástámogatási rendszer egyik legfontosabb eleme a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK). Az igénylők lakáscéljuk megvalósításához 600 ezer és 10 millió forint közötti összeget kaphatnak meglévő és vállalt gyermekük után. A Bankmonitor CSOK kalkulátorával a támogatási jogosultság könnyen ellenőrizhető, de azt is meg lehet tudni, hogy igényelhető-e a támogatáshoz kapcsolódó kedvezményes CSOK-hitel
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.