Légitársaságokkal versenyez az utasokért a lengyel vasút
Felveszik a versenyt a lengyel vasúttal a belföldi légitársaságok, nemcsak időt, de pénzt is spórolhatnak azok, akik repülővel közlekednek Lengyelországban - írta csütörtöki számában a Rzeczpospolita című napilap.
A lengyel utasokért elsősorban két társaság verseng. Az állam és a nemzeti légitársaság tulajdonában lévő Eurolot, valamint a német OLT Regional tulajdonosához tartozó OLT Express, ezé a két társaságé a belföldi járatok nagy része.
A belföldi repülőjegyek ára 79 zlotynál kezdődik, vagyis körülbelül 5500 forintnál. Ebből a pénzből nagyjából 200 kilométert lehet utazni gyorsvonattal, illetve Intercityvel, de például a fővárosból a tengermelléki Gdanskba több mint 340 kilométer az út. Így vasúttal nem éri meg utazni, mert nem csak hosszabb, de még drágább is az út.
A nyugati légi piacokhoz képest a lengyel még kezdőnek számít, de a több éves előrejelzések szerint akár évi 30 százalékos fejlődésre számíthat. A légitársaságok új gépeket vásárolnak, de az infrastruktúra is megújul. Kedvezően hatottak például a lengyel-ukrán rendezésű labdarúgó Európa-bajnokság előkészületei, mert Varsóban és Wroclawban ennek hatására már be is fejezték a felújítási munkálatokat a repülőtéren.
Az Eb-s vasúti beruházások elsősorban a pályaudvarok felújítására vonatkoznak, más téren azonban nem érezhető jelentős változás. Sőt, a helyi vonalak hálózata folyamatosan épül le.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.