Civil egyesület alakult egy új nemzeti légitársaság piaci alapon történő létrehozásáért; a Malért gazdasági szereplőkkel és a kormánnyal is tárgyalna az új társaság érdekében, amelynek megalakítása a pilóták szakszolgálati engedélyének érvényességi ideje miatt sürgető - ismertette Vécsei Mihály, a Magyar Légiközlekedésért Egyesület (Malért) elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón.
A Malért számításai szerint 80-100 milliárd forintnyi humán tőkével rendelkeznek. Legalábbis ennyibe kerülne az egyesület szerint 1500 munkavállaló, közöttük pilóták és légiutas-kísérők kiképzése. A Malévtól éppen ennyi embert küldtek el. A kezdeményezés egy közösségi oldalon indult, és több ezer csatlakozó, támogató hozzászólás után alakult egyesületté.
A Malért szerint még mindig van hely a magyar piacon, a légitársaságok bejelentett kapacitásbővítései messze nem fedezik a Malév által hagyott űrt. Az egyesület a szóbeli támogatásokon kívül pénzbeli hozzájárulásra is kapott ígéretet, szívesen vinnék tovább a Malév nevet, ha ez nem megy a Bluenoseair-t választanák, megtartva a repülőgépek kék orrfestését - mondta Vécsei Mihály.
Demeter Csaba, aki február 3-án az egyike volt azoknak a pilótáknak, akik visszavitték a Malév Boeing gépeit a lízingcég írországi központjába, elmondta, hogy sok magyar pilóta nem megy szívesen a hajdani versenytársakhoz. Az elszerződés ugyanis gyakran többéves hűségszerződést és távoli országokbeli szolgálatot jelent. Hangsúlyozta: a több mint 200 pilóta, 300 stewardess és a más területen dolgozó egykori malévosok "ugrásra készek". Olyan humán erősforrást, szakmai erőt képviselnek, amelyet az egyesület szerint vétek lenne kihasználatlanul hagyni.
Bejelentették, hogy az egyesület adatbázist állít össze azokról a munkavállalókról, akik továbbra is a légi közlekedésben szeretnének dolgozni. Ezen túl felvették a kapcsolatot a szakmai szervezetekkel, közöttük a pilótákat tömörítő Hunalpával és az utazásszervezők szövetségével is. A magyar kormánnyal is szeretnének tárgyalni, megismernék, hogy van-e a kabinetnek a Malév megmentésére vonatkozó terve, vagy elképzelése egy új légitársaság megalakításáról. Ha nincs, akkor a kormány nélkül keresik a megoldást.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.