Napi: nagy dobásra készül itthon a Tesco
Két éven belül elindulhat a Tesco online értékesítési rendszere Magyarországon is - írja a Napi Gazdaság. A következő időszakban a cég szeretne a korábbi évekhez hasonló növekedést produkálni, de ehhez az kell, hogy újra jó megtérülési mutatók alakuljanak ki az itteni piacon. Gerry Gray vezérigazgató szerint a megtérülés javításán sokat segít a válságadó 2013-as kivezetése.
"Az elmúlt 16 évben minden évben többet fektettünk be a Magyarországon, mint amennyi nyereséget termeltünk" - mondta a Napinak adott interjújában Gerry Gray, a Tesco Global Áruházak Zrt. vezérigazgatója. "Szeretném, ha ez a jövőben is folytatódna, ám egyre kevesebb a profit, így a befektetett tőke is csökken, azonban folyamatosan lobbizom az anyavállalatnál a magyar befektetések növeléséért, ebben reményeim szerint segítségemre lesz a válságadó 2013-as kivezetése."
A vezető szerint nagy kérdés a plázastop, ami a befektetések megtérülését erősen gyengíti. A Tescónál a plázastop csak a hipermarket-portfólió bővítését nehezíti, a cég stratégiája azonban elsősorban a kis formátumú üzletek, az Expresszek fejlesztésére fokuszál, most ezzel az üzlettípussal erősítik hálózatukat - tette hozzá.
A Tesco is vizsgálta az eladósorban lévő Match megvásárlásának a lehetőséget, "de számunkra egyáltalán nem vonzó" - mondta Gerry Gray. "Túl nagy befektetésekre lenne szükség, amelyek megtérülése erősen kétséges. De ha már itt tartunk, egyáltalán nem aggódunk a Cora eladása miatt sem. A hipermarketeket jelenlegi formájukban meghaladta a kor; nem valószínű, hogy az eladósorba került néhány, kérdéses eredményességű nagy áruházzal bárki komoly versenyelőnyhöz jutna" - mondta még a Tesco hazai vezére.
A Napi Gazdaság kérdésére, amely a Tesco online kereskedelmi rendszerének esetleges magyarországi bevezetését firtatta, a cég vezetője azt mondta: "az elmúlt évtizedben itthon elsősorban a bolthálózat fejlesztésére összpontosítottunk. Nagyon sikeresek voltunk, a legjobb helyeket szereztük meg, a legnagyobb üzleteket nyitottuk. Az idő változásával azonban a trendek is módosulnak... Ha az online kereskedelmi rendszer két éven belül nem valósul meg itthon, újra nekem szegezheti a kérdést."
A Tescónak 19 százalékos a piaci részesedése itthon, a kereskedelmet érintő különadóból pedig több mint 40 százalékban részesedett a vállalat - mondta a vezérigazgató. "Ez jelentősen csökkenti a profitunkat. Tavaly 10 milliárd forint felett fizettünk. Idén nyilván többet, mert nőtt a bevételünk. Most vagyunk a pénzügyi év tizedik hónapjában, ekkor termeljük meg a profitunk egyötödét. Vagyis még nem beszélhetek az év egészére vonatkozó növekedésről, idáig azonban hozzuk a terveket és a hálózat organikus növekedést is mutat."
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.