64 milliárd gyorssegélyt kapott a nemzeti vasúttársaság: a kamatkiadások csökkenésével több jut fejlesztésekre.
Miközben a BKV a jelek szerint csak Tarlós István főpolgármester nyílt, a kormányzatot is számon kérő levele miatt kapja meg a továbbműködéséhez szükséges állami fedezetet, a Magyar Államvasutakat hétfőn újabb pénzügyi könnyítéssel lepték meg - azt követően, hogy múlt pénteken a dolgozók ösztönzésére egymilliárdos gyorssegélyt kapott.
Az Országgyűlés az adótörvények zárószavazásának keretében, a megyei önkormányzatok intézményeinek és vagyonának állami átvételéről szóló törvény részeként megszavazta, hogy az állam még az idén 64 milliárd forintot átvállaljon a MÁV Zrt. adósságából.
Hogy mire elegendő mindez a nemzeti vasúttársaságnak, ha az már a Széll Kálmán-terv kihirdetése előtt is tudott volt, hogy a cég egyenesbe hozásához legalább 300 milliárdos hitelállományt kellene rendezni? Aki időt nyer, életet nyer - még akkor is, ha a most megszavazott keretösszeg felhasználásáról a jogszabály értelmében végül majd a kormány hivatott dönteni.
Meghallgattatott Szarvas fohásza
A vasúttársaság elnök-vezérigazgatója a hvg.hu-nak október elején adott interjújában utalt arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a megadott határidőig (szeptember vége) a 300 milliárd forintos adósság rendezésével kapcsolatos ütemtervet nem teljesítette, így aztán a 2012. évi költségvetési tervekben már említésre sem került a konszolidáció témája.
Ennek ellenére az interjú a MÁV első emberével azzal zárult, hogy bízott abban, "a konszolidáció mégis meg fog történni". Szarvas azt is elmondta, hogy a legégetőbb annak az 55-65 milliárdos csomagnak a rendezése, ami a cég 40-45 milliárdos törlesztő-, illetve 15-20 milliárdos kamatkiadását fedezné.
Több energia fejlesztésre
MÁV-os forrásaink szerint a 64 milliárd jó esetben a következő fél évet tehermentesíti, cserébe viszont a MÁV-vezérnek azt kellett megígérnie, hogy ezzel a mentőövvel végre tényleg elmozdítja a céget a korábbi időszak lefelé tartó pályájáról.
A MÁV a megkeresésünkre adott hivatalos válaszában rávilágított arra a tényre, hogy egy ilyen összegű konszolidáció nyomán a kamatmegtakarítás éves szinten elérheti a 3,5 milliárd forintot, és így a MÁV - folyó cash flow oldalon - mentesül a következő évek hitellejáratainak egy jelentős részétől. "Tehát miközben évi több 10 milliárd forint törlesztő- és kamatkiadás kerül ki a MÁV csoport működésre fordított költségei sorából, több energia jut a valós hatékonyság- és bevételnövelő fejlesztési projektekre, tevékenységre" - áll a levélben.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.