Gazdaság MTI 2011. október. 06. 12:17

Így takarít meg 2 milliárdot a MÁV

Januártól visszaszervezi a felsővezeték-karbantartást a MÁV Zrt., így 2012 után éves szinten 2 milliárd forintot takarít meg a társaság.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, a stratégiai fontosságú tevékenység jobb helyen van a vállalaton belül, különösen akkor, ha olcsóbban is meg lehet oldani a szolgáltatást. A MÁV 2005. január 1-től szervezte ki a közel 7000 kilométer felsővezeték karbantartását, s mintegy 5 milliárd forintot költött rá évente. A munkákat a Vasútvill Kft. és a BSS Kft. végzi. Szerződésük 2011 december végén jár le, s a MÁV nem él a meghosszabbítás opciós lehetőségével azért sem, mert a két cég újabb ajánlata túlságosan magas volt, s a tevékenységre fordított összeg 5,2 milliárd forintra emelkedett volna. A szerződéses ár 2011-re a duplájára nőtt.

Szarvas Ferenc
MTI / Varga György

Szarvas Ferenc elmondta, ahhoz, hogy a MÁV visszaszervezze a tevékenységet egy egyszeri, 2,5 milliárd forintos eszközberuházásra lesz szükség, de ez gyorsan megtérül. A kalkulált megtakarítás a jelenlegi színvonal megtartására vonatkozik. Hozzátette: a MÁV azért is vált, mert javítani akarja a szolgáltatás minőségét, s csökkenteni akarja a hibák számát is. A MÁV-nál most 50 ember foglalkozik felsővezeték-karbantartással, főleg a megbízott cégekkel való kapcsolattartással, de januártól már több mint 600-an dolgoznak ezen a területen. A karbantartási szakembereket alapvetően a két említett cégtől veszi át a MÁV.

A MÁV az állásokra pályázatot is hirdetett, de például egy alkalommal a 80 jelentkezőből csak húszan mentek át az orvosi alkalmassági vizsgán. Szarvas Ferenc elmondta, a takarékosság azért is fontos, mert a MÁV főként állami forrásokból működik, a pénz az optimális működéshez nem elég, s ezért lényeges, hogy minél hatékonyabban üzemeljen. Ugyanakkor a vasútnak rugalmatlan a költségszerkezete, mivel a mérte és a technológia, különösen a vasútbiztonság, erős kötöttségekkel jár. Így viszonylag kicsi az a költséghányad, amire a menedzsment hatással tud lenni.

A másik gondot az jelenti, hogy a vasút körül – ágazati okok miatt – alapvetően monopolhelyzetű szállítók és szolgáltatók vannak, ami befolyásolja az árakat is. Ezért a kiszervezés sem mindig jelent jó megoldást, különösen akkor, ha nem versengő piacra történik ez. A MÁV ilyenkor ugyanis árelfogadó szerepbe kényszerül. Szarvas Ferenc elmondta, csak olyan tevékenységet érdemes kiszervezni, amelyik esetében az ár alacsonyabb, mint a korábbi költség, s a szolgáltatás színvonala sem romlik az átadással.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság Ballai Vince 2025. január. 18. 20:00

Szorgosan szedegetjük a folyókból, de sok állam nem akarja elengedni a műanyagokat, amelyek szép lassan az agyunkra mennek

Halogatják a megállapodást a műanyagok visszaszorításáról az ENSZ tagállamai, miközben egyre inkább átjárják környezetünket, sőt már szervezetünket is a mikroműanyagok. Sokszor meglepően nagy koncentrációban jelennek meg hazai vizeinkben, a szakértők aprólékosabb szennyvíztisztítást, nagyobb odafigyelést és egységes mérést szorgalmaznak, ami még a jövő zenéje. Addig maradnak a folyótakarítási akciók, amelyekből minden korábbinál többet szerveztek tavaly. Mind a műanyaggyártásnál, mind a folyótakarításnál kulcskérdés, hogy a forrásnál kellene kezdeni a munkát.