Svájci banktitok, hallgatás és haszon
A svájci banktitkot legendák övezik, annak ellenére, hogy hivatalos jelentések szerint az átlagos bankbetétek 90 százaléka 50 ezer dollárnál alacsonyabb értékű. De akkor miért adott át egy helyi aktivista, bizonyos Rudolf Elmer svájci banktitkokat tartalmazó dokumentumokat át a WikiLeaksnek, sőt miért kívánja magát a svájci banktitok intézményét megtámadni az Emberi Jogok Európai Bíróságán? Mi van a svájci banktitokban, amely oly misztikussá teszi?
A svájci banktitok szinte önálló kereskedelmi márkaként működik, mint a svájci óra vagy a svájci bicska. A brand igen sok hasznot hoz az országnak, amelyről az Alpok és a tejcsoki mellett elsősorban a bankok jutnak az emberek eszébe, ahol gazdag és titkolózó személyek vezetnek számlát. Az üzleti életben a svájci bankok persze az évszázados hagyományok alapján megbízhatóan és szolid üzletpolitikával működő, kiváló minőségű szolgáltatásokat nyújtó pénzintézetek képét mutatják, és ennek is köszönhetik a népszerűségüket, emiatt válhatott Svájc a pénzügyi szolgáltatások egyik legfontosabb csomópontjává. Mindazonáltal köztudott, hogy az alpesi ország pénzintézetei sohasem voltak finnyásak a náluk elhelyezett betétek eredetét illetően, s a rájuk bízott titkokat valóban nem kötötték senki orrára.
A legenda azonban rövidebb életű, mintsem gondolnánk. A szigorú banktitkot megalapozó Svájci Banktörvényt ugyanis csak 1934-ben fogadták el egy franciaországi közéleti botrányt követően. Fabien Alberty parlamenti képviselő ugyanis leleplezte, hogy a francia elit prominensei (köztük politikusok, bírók, gyáriparosok, egyházi vezetők, a sajtó vezető emberei) a pénzüket svájci bankokban rejtették el, hogy elkerüljék az adózást. A képviselő nem is elsősorban az adótörvények kijátszása miatt háborodott fel, hanem azt kérte számon, hogy ezeket az embereket miért nem érdekelt, hogy a betéteiket a svájci bankok Németországnak kölcsönözhetik ki. A botrány azonban – mint azóta kiderült – igen jó szolgálatot tett a svájci bankoknak, hiszen a nyomában megszavazott törvény nagyon szigorúan védi a betéteseket.
A legenda felépüléséhez azonban ez a történet nem lett volna elég erős. Már akkoriban terjedtek a hírek, hogy a svájci bankok a zsidó vagyonok után kajtató nácik elől kívánta igazából elzárni az információt. A törvény azonban egy nem várt hatással is szolgált. Svájc a kémek valóságos átjáróházává vált. Az alpesi ország semlegessége, centrális fekvése, remek közlekedése és kiváló szállodái miatt eleve mindenféle titkos találkának kézenfekvő színhelyet adott, de a banktitkok után kutató kémek csak tovább gazdagították a titokzatos ügyek és személyek színes kínálatatát. Mintha egy klasszikus krimit lapozgatnánk. További municiót szolgáltatott a banktitkot övező legenda duzzadásának egy 1966-ban a Schweizerische Kreditanstalt (SKA) banknak tulajdonított tanulmány, amely megerősítette, hogy a náci kémek miatt volt szükség a törvény 1934-es beiktatására. A Svájci Bankszövetség (Schweizerische Bankiersvereinigung) már akkor egy szép tündérmesének nevezte az ügyet, de aztán állítólag éppen a banktitkot érő támadások miatt pár hónappal később ismét meglengették, hogy az ügyfelek védelmében a törvény segítségével még legnehezebb időkben is milyen jól helyt lehetett állni.
A svájci banktitok szabályok szigorúan korlátozzák az információk megosztását harmadik személyekkel, beleértve az adóhatóságokat, külföldi kormányokat, sőt a svájci hatóságokat is, kivéve, ha a kérés egy svájci bírótól érkezik a törvényben előírt feltételeknek megfelelően alátámasztva. A bakszolgáltatások igénybevevői azonban nem burkolózhatnak teljes névtelenségbe, még azok sem, akiket a pénzintézetek alkalmazottai számára mindössze egy számkódról ismertek csak. A svájci bankjog ugyanis megengedi az információk megosztását másokkal nyilvánvaló bűnügyek esetében, így mód van a terroristák által használt vagy adócsalásokban érintett bankszámlák leleplezésére. Ám a banktitok nem teszi lehetővé a számlatulajdonosok kiadását, ha egyszerűen csak az adóelkerülés miatt svájci pénzintézetben elhelyezett, be nem vallott jövedelmek feltárása lenne a cél.
A G20 országok és az OECD nyomására a svájci kormány 2009 márciusában bejelentette, hogy a továbbiakban nem tesz különbséget a külföldi ügyfelek esetében az adócsalás és az adóelkerülés között. A belföldi ügyfelek esetében viszont fennmarad a régi szabályozás.
Rudolf Elmer bejelentése ezek után két dolgot jelenthet. Svájci illetőségű betétesekről vannak információi. Vagy sok mindenki másról is, ami viszont feltételezi, hogy a svájci bankok számos információt nem osztottak meg, amelyek a különféle kormányok és hatóságok érdeklődésére komolyan számot tarthatnak, vagy éppenséggel olyan információkat adnak közre, amelyeket ezek akarnak eltitkolni. Elég példál csak a túszszabadítási vagy kalózkodási ügyek eddig avatatlan szemek elől elzárt folyamataira gondolni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.