2010. augusztus. 27. 12:00 MTI Utolsó frissítés: 2010. augusztus. 27. 12:02 Gazdaság

Veszteséggel zárta az első félévet a Saab anyavállalata

A svéd Saab autógyár holland anyavállalata a Spyker Cars az idei első félévet 139 millió euró veszteséggel zárta.

A vállalat a veszteség ellenére is rendelkezik a Saab működtetéséhez az év végéig szükséges forgóeszközökkel - közölte a Spyker Cars pénteken. A tavalyi bázisidőszakban a Spyker Cars - akkor még luxus sportautókat gyártó manufaktúra - lényegesen kisebb, 8,7 millió eurós veszteséget szenvedett el. A mostani első olyan félévi eredmény, amely konszolidálja a holland vállalat által 2010 elején az amerikai General Motors (GM) konszerntől megvásárolt tradicionális svéd márkát. 

A Spyker Cars február 23-i hatállyal 47 millió dollárt (55 millió euró az akkori árfolyamon) fizetett ki és egy 326 millió dollár névértékű, 2013 júliusától 12 százalékos fix hozamot fizető kötvényesített részvénycsomagot adott át a General Motorsnak a Saab autógyár vételáraként. Az EIB 400 millió eurós hitelére a svéd kormány vállalt garanciát.

A csőd közelébe jutott autógyár a svédországi Trollhättan városban jó másfél hónapos kényszerszünet után márciusban kezdett ismét termelni. Az első félévben összesen 10.500 autót értékesített a Saab, szemben a 2009 első félévi 24.300 autóval. A Spyker Cars tulajdonosa Victor Muller 2011-re évi 80 ezerre, 2012-re pedig 120 ezerre kívánja növelni a termelést. A 2012-es értékesítési volumen mellett a Saab már nyereséggel termel majd.  

Az idei eladási számot a Saab a várnál alacsonyabb első féléves értékesítések miatt a korábban tervezett 50-60 ezerről 45 ezerre csökkentette. A még a GM irányítása alatt kifejlesztett új "9-5" modell június közepe óta kapható. A cégben 38 százalékos részesedéssel rendelkező Victor Muller a svéd SR rádióállomásnak adott nyilatkozata szerint a Saab részvényeinek 22 százalékával rendelkező Muballa befektetési társaság meg van elégedve a féléves adatokkal. A Saab szinte mindvégig veszteségesen termelt 1990 óta, amikor a General Motors tulajdonába került. Új anyavállalata a Spyker Cars pedig fennállásának tizenegy éve alatt mindvégig veszteséges volt.

zöldhasú
Hirdetés
Címkék
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.