2010. augusztus. 16. 13:59 MTI / hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. augusztus. 16. 13:55 Gazdaság

Walter Chrysler amerikai autógyáros 70 éve halt meg

„Sok ember azért nem lesz soha sikeres, mert amikor a lehetőség kopogtat az ajtajukon, ők éppen a hátsó kertben négylevelű lóherét keresnek” – mondta Walter Chrysler. Ő nem esett ebbe a hibába: a hetven éve, 1940. augusztus 18-án elhunyt autógyáros minden lehetőséggel élve, kitartó munkával lett Amerika egyik leggazdagabb embere.

Kansas államban született 1875-ben. Apja vasúti mérnök volt, így nem csoda, hogy már kiskorától mozdonymodellekkel játszott, s motorokat bütykölt. Először egy szatócsüzletben volt kifutófiú, majd a Union Pacific vasúttársaságnál lett gyakornok, idővel gépész. A nyughatatlan természetű, kreatív Chrysler nem sokáig bírta egy helyen, beutazta az egész Nyugatot, közben egyre képezte magát. A szakmai ranglétrán egyre feljebb került, 1910-ben az American Locomotive Company (ALCO) munkavezetője lett.

Az éppen pénzügyi nehézségekkel küszködő General Motors új vezetése 1912-ben átcsábította a rendkívül hatékonyan dolgozó Chryslert, aki úgy is igent mondott, hogy fizetése az addigi fele, évi 6 ezer dollár lett. Ekkorra már a kocsik szerelmese volt, első autóját 1908-ban vette és azonnal szét is szedte, hogy lássa, hogyan működik.

 

Walter Chrysler. Pénzt és tekintélyt gyűjtött lóhere helyett
wikipedia.org

A Buick Motor Company gyártásirányítójaként gazdaságossá tette az addig kisipari módszerekkel folyó gyártást. Munkába állásakor az üzemben még csak 45 autó készült naponta, nyolc évvel később már 600. Amikor 1916-ban a GM vezetése megváltozott, Chrysler felajánlotta lemondását, ezért hihetetlen ajánlattal tartották meg. Kinevezték a Buick elnökének, havi 10 ezer dollár fizetéssel, egyszeri félmillió dollár bónusszal. Chrysler vitái állandósultak a központtal, ezért 1919-ben végleg leköszönt tisztségéről. Amikor kifizették, 10 millió dollárt kapott részvényeiért, és Amerika egyik leggazdagabb embereként távozott.

Vagyonát csak rövid ideig élvezte, 1921-ben évi egymillió dollárért talpra állította a csőd szélére került Willys-Overland autógyárat. Ezután a gyengélkedő Maxwell Motor Company vezetője lett, az adósságokkal küszködő vállalat hamarosan már nyereséget termelt. A Maxwell 1925-ben felvette a Chrysler Corporation nevet, a cég a Chrysler, a Plymouth, a DeSoto és a Dodge márkákkal hódított a piacon. Chrysler finanszírozta a Chrysler Torony építését New Yorkban, 1929-ben a Time magazin az év emberének választotta. Cégének irányítását 1936-ban nagyrészt másokra bízta, és Long Island-i birtokára vonult vissza, itt is halt meg 1940. augusztus 18-án.

A tulajdonos halála után a cég számtalan változáson ment át, a múlt század nyolcvanas éveiben a legendás menedzser, Lee Iacocca állította ismét talpra. A Chrysler 1998-ban összeolvadt a német Daimler-Benz AG-val, de az így létrejött közös cég nem bizonyult sikeresnek, így a Chryslert egy befektetői csoportnak adták el. A Chryslert is megviselte a 2008-as gazdasági válság, a cégnek csődvédelmet kellett kérnie, s az olasz Fiat 20 százalékos tulajdonrészt szerzett benne. A Chrysler az idei második negyedévet is veszteséggel zárta, így a nagy amerikai járműgyártók közül az egyetlen, amely még nem heverte ki a világméretű gazdasági válságot.

zöldhasú
Hirdetés
Címkék