Feldarabolás, elbocsátások, tőkeinjekció: mi vár a MÁV-ra?
A nyár végére véglegesedő, majd ősszel a parlament elé kerülő új közösségi közlekedési stratégia a MÁV-csoport háromfelé "darabolását" célozza, a helyzet azonban jelentős beavatkozást igényel, mivel vasutasok ezrei kerülhetnek utcára a kiegészítő szolgáltatások állami támogatásának megszűnése miatt; eközben a személycserék nem állnak le, várhatóan a MÁV-érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén - számoltak be pénteki napilapok.
A Népszabadság úgy értesült, hogy akár több ezer vasutas is utcára kerülhet a kiegészítő szolgáltatások (tolatás, kocsirendezés, áttengelyezés) állami támogatásának megszűnése miatt. A lap szerint az előző kormányzat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft.-től egyes pályavasúti szolgáltatások árának csökkentéséért más szolgáltatások beáldozását kérte. "A VPE tette a dolgát, az áldozati bárány szerepe a vasút kiegészítő szolgáltatásaira jutott" - írta a Népszabadság. Így az iparvágányok kiszolgáltatásához szükséges tolatási, kocsirendezési feladatok jövőre nem kapnak költségvetési támogatást.
Ez viszont olyan mértékű díjemelést eredményez, ami az iparvágány-kiszolgálás területén a megrendelési állomány teljes eltűnését okozhatja. A MÁV-nál elkészített elemzésre hivatkozva a Népszabadság azt írta, hogy a megrendelések "eltűnése" 5,4 milliárd forintot meghaladó bevételkiesést okoz, ebből a pályahasználatidíj-bevétel elmaradása mintegy 4,1 milliárd forint lesz. A lap szerint azonban emellett 2000-4000 vasutas munkája feleslegessé válhat.
A vasúttársaság működését meghatározó közösségi közlekedési stratégia a Népszava szerint nem hoz újdonságot, mivel az új kormány alapvetően a Bajnai-kabinet által elhatározott reformokra épül. Eszerint a MÁV Zrt.-ből az eredeti tervek szerint kiválhat a vasúti infrastruktúrát, vagyis a pályahálózatot fenntartó önálló cég és a már most is különálló személyszállító társaság. Előbbi Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt., utóbbi Nemzeti Vasúti Személyszállító Zrt. néven működött volna tovább. Utóbbiba integrálhatják a vontatási, illetve a gépészeti tevékenységért felelős MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. mellett a jelenlegi személyszállító MÁV-Start Zrt.-t.
E lépésnek gátja korábban a forráshiány volt - írta a Népszava. A lap tudni véli azonban, hogy most az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) kész lenne a tőkeinjekcióra, amit a kormányváltás előtti hónapokban nem vállalt.
A Magyar Nemzet értesülése szerint várhatóan a MÁV-érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén. A lap szerint egyre nagyobb az esély arra, hogy az újonnan kinevezett elnök-vezérigazgatónak szabad keze lesz munkatársai kiválasztásában, visszakapja az igazgatósági tagok kinevezésének jogosítványát. A jelenlegi helyzetben azonban a legnagyobb feladat a szolgáltatási minőség szinten tartása a MÁV-nál - írta a Magyar Hírlap, amely szerint a mozdonybeszerzéseken kívül egyelőre minden fejlesztést leállítottak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.