S&P: leminősítés fenyegeti Londont
Nagy-Britannia elit "AAA" adósbesorolásának megvonását helyezte kilátásba hétfőn a Standard & Poor's, amely szerint erőteljes költségvetési konszolidációs terv híján a brit nettó államadósság a jelenlegi besorolással összeegyeztethetetlen szinthez közelíthet.
A nemzetközi hitelminősítő, amely tavaly május óta a leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást tart érvényben a brit besorolásokra, hétfőn megerősítette Nagy-Britannia lehetséges legjobb, "AAA" szintű hosszú futamú, illetve "A-1 plusz" rövid lejáratú osztályzatait. Közölte ugyanakkor: a következő pénzügyi évre múlt héten beterjesztett költségvetési tervezetben semmilyen új érdemi információ nem volt a középtávú költségvetési stratégiáról.
A Standard & Poor's jelenlegi becslései szerint a brit nettó államadósság 2014-re megközelíti a hazai össztermék (GDP) 100 százalékát, azzal együtt is, hogy a brit pénzügyminisztérium nemrég javította a 2009-2010-es pénzügyi évre adott államháztartási hiányelőrejelzését. A nettó adósságráta 2007-ben még 44 százalék volt − áll a cég hétfői londoni elemzésében.
Alistair Darling brit pénzügyminiszter a 2010-2011-es pénzügyi év költségvetési tervezetének múlt heti alsóházi előterjesztésében kijelentette: az új hivatalos prognózis szerint a most véget érő pénzügyi évben a GDP-arányos államháztartási deficit 11,8 százalék lesz, jövőre 11,1 százalékra csökken, majd a 2014-2015-ig terjedő előrejelzési időszakban rendre 8,5, 6,8, 5,2 és 4,4 százalék lesz.
A korábbi előrejelzés az idei pénzügyi évre még 12,6 százalékos, a következőre 11,9 százalékos, 2011-2012-re 9,1 százalékos, 2012-2013-ra 7,2 százalékos, 2013-2014-re 5,5 százalékos deficitet valószínűsített. A 2014-2015-ös előrejelzés az új költségvetési tervezetben szerepelt először. Darling a várható adósságpályáról a múlt szerdai költségvetési előterjesztésben azt mondta, hogy a hazai össztermékhez mért nettó államadósság a 2014-2015-ig terjedő előrejelzési időszak végén 75 százalékon tetőzik, onnan azonban már csökkenésnek indul.
Az új brit költségvetési tervezet beterjesztését feszült figyelemmel várták a piaci szereplők és a hitelminősítők egyaránt, mivel Nagy-Britannia a világ legnagyobb olyan, "AAA" adósbesorolású gazdasága, amelynek lehetséges leminősítésére már egyértelmű hitelminősítői utalás történt.
Független szakértők között sincs azonban egyetértés arról, hogy a brit kormánynak a gazdasági növekedést vagy a minél gyorsabb hiánycsökkentést kellene-e elsődleges célként kitűznie. Neves közgazdászok − köztük Nobel-díjasok − a The Financial Timesban nemrégiben egyszerre két nyílt levelet is közöltek, és mindkettőnek az volt a központi eleme, hogy nem szabad erőltetni a hatalmas brit államháztartási hiány mielőbbi csökkentését, mert ez visszasodorhatja a brit gazdaságot a recesszióba.
Mindkét levél kritikai válasz volt a The Sunday Times című tekintélyes vasárnapi brit lap egyik múlt havi kiadásában közölt, szintén neves gazdasági szakértők által írt felhívásra. Ennek szerzői szerint a font megingásához és a brit gazdaságpolitikába vetett piaci bizalom elvesztéséhez vezethet a hiteles középtávú államháztartási konszolidáció tervének hiánya, és e kockázatok minimálisra csökkentése végett a brit kormány terveiben szereplő ütemnél gyorsabb, már az idén elkezdődő hiánycsökkentésre van szükség. Ez utóbbi álláspontot vallja az ellenzéki brit Konzervatív Párt is, amely szerint azonnal hozzá kell kezdeni a deficit felszámolásához. A konzervatívok már közölték: ha a tavaszi parlamenti választások után kormányra kerülnek, ötven napon belül új "vészköltségvetést" terjesztenek be.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.