2010. március. 01. 17:00 MTI Utolsó frissítés: 2010. március. 01. 16:31 Gazdaság

MNV: a Malév "megmentési tervét" kell az EU-nak jóváhagynia

A Malév már jelentős részben kidolgozott "megmentési tervét" nyújtja be a magyar kormány az Európai Bizottsághoz jóváhagyásra – közölte Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója, miután a Wizz Air bejelentette: az Európai Bizottsághoz fordul, mert jogellenesnek tartja a Malév állami támogatását.

Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium sajtófőnöke közölte: az állami tulajdonszerzés nem minősül tiltott állami támogatásnak, mivel a Malévben nem az állami tulajdon hosszú távú megtartása a cél, hanem a légitársaság  reorganizációja, amelyet követően lehetővé válik, hogy ismét piaci szereplő szálljon be a cégbe. A sajtófőnök hangsúlyozta: azt kellett eldönteni, hogy kell-e nemzeti légitársaság, annak esetleges megszűnése milyen hatással lehet az idegenforgalomra, a gazdaság egészére és a Budapest Airportra.

A pénteken éjszaka született megállapodás szerint a magyar állam készpénzzel és adósságok tőkekonverziójával 25,2 milliárd forintos tőkeemeléssel 95 százalékos tulajdont szerez a Malévben, 5 százalék pedig továbbra is az eddigi közvetlen tulajdonos, az AirBridge Zrt. birtokában maradt. Kamarás Miklós elmondta, hogy az AirBridge-en keresztül közvetett tulajdonos marad az orosz állami Vnyesekonombank (VB) is. A VB  a megállapodás szerint 10 napon belül 30,4 millió euró kölcsönt tőkévé konvertál a Malévban, így a magyar állam tulajdoni hányada 75 százalék plusz egy szavazatra mérséklődik. A VB a továbbiakban is hitelezi a magyar légitársaságot a magyar kormány 2009 decemberi határozatában rögzített feltételek maximumán: hathónapos Euribor (irányadó euróövezeti bankközi eurókamat) + 500 bázispont kamattal.
 
A végleges megmentési tervben a magyar kormány bemutatja azt az eljárást, amely a Malév talpra állításához szükséges: többek között a további, még szükséges finanszírozást is. A terv tartalmazza azt is, hogy a légitársaságot a későbbiekben értékesíteni akarja. A megállapodás része az is, hogy a VB 32 millió euró rövidlejáratú hitelt ad a Malévnek, amelyet a légitársaság azonnal visszafizet, így lekerül a Malév részvényekről az orosz bank jelzálogjoga. A hitelt az ötéves futamidő leteltével egy összegben kell a Malévnak törlesztenie, de félévente kell a kamatot fizetnie.
 
Kamarás Miklós hangsúlyozta, hogy nem csak a kötelezettségeket tartalmazza a Malév megmentési konstrukciója. A tőkerendezés során maradó 3,5 milliárd forint szabad készpénz és a további finanszírozásról szóló megállapodások mozgásteret adnak a Malév működéséhez. A főszezon pedig "nyugodtabb légkört" teremt a középtávú üzleti terv elkészítéséhez, amelynek üzemi szinten már nyereséggel kell számolnia.

zöldhasú
Hirdetés