2010. február. 02. 11:16 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 02. 11:18 Gazdaság

Újabb csúcsra juthat a magyar vállalatok fizetésképtelensége

Az idei évben újabb csúcsra kerülhet a magyar vállalatok fizetésképtelensége, azonban a cégek minősítésének romlási üteme már lelassult – áll a Dun and Bradstreet Hungária Kft. (DB) kockázatkezelési szakértő kedden eljuttatott elemzésében.

A DB szerint idén a legkockázatosabb iparág az építőipar és a szállítmányozás mellett a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás és a bútorgyártás lesz, míg a legkisebb kockázatot a humán-egészségügyi, szociális ellátás szektorban működő vállalatok képviselnek.

Az elemzés kiemelte: a fizetésképtelenségi eljárások száma 2009-ben ismét rekordot döntött, bár az eljárások számának növekedése elsősorban cégek számának emelkedése miatt következett be. Tavaly a bedőlési valószínűség, a működő cégekre vetített fizetésképtelenségi eljárások aránya is növekedett: 2007-ben a cégek 2,21 százaléka, 2008-ban kis növekedést követően 2,34 százaléka, míg 2009-ben drasztikusabb növekedés után a vállalkozások 2,84 százaléka nem tudta szállítóit fizetni, és így fizetésképtelenségi eljárás indult ellene.

Tavaly a számlákon rögzített átlagos fizetési határidő 30,5 nap volt. A számlák közel 50 százalékát fizették ki a cégek határidőben, másik felével azonban késtek, és a kifizetéssel még vártak is átlagosan 21 napot. Egy késve fizetőnél így átlagosan majdnem 52 napot kellett várnia a szállítóknak számláik ellenértékének kiegyenlítésére. Ez 2007-ben még 47 nap volt. A legnagyobb késedelemmel fizető vállalatok az ingatlanos cégek, valamint az építőipar, papíripar, fafeldolgozás, és az infokommunikációs szektor társaságai.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Nemes Nikolett 2025. február. 15. 19:30

„Tudom, hogy nagyon fáj, de tartson még ki egy kicsit”– a kórházba belépve a méltóságukat is leteszik a küszöbön

Az egészségügyben számtalan módon sérülhet a méltóság, egy-egy empátiát kifejező gesztus ugyanakkor csodát tesz. Hogyan lehetne humánusabbá tenni az ellátást? Miért nehéz az egészségügyben dolgozóknak túllátniuk azon, hogy a páciens nem elvégzendő feladatok halmaza, hanem ember? Hogyan lehet a demens betegeket is segíteni a méltóságuk megőrzésében? És mit várunk el a haldoklótól? Sipőcz Diána kulturális antropológussal és Zsák Éva tanatológussal, a Méltóságért Alapítvány munkatársaival ezekről beszélgettünk.